جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / فرهنگ / ستایش از کارنامه‌های یک قهرمان پشت صحنه

ستایش از کارنامه‌های یک قهرمان پشت صحنه

«كانون اصلاحات»، طی نشستی از یوسف جان‌نثار، عکاس، فیلم‌بردار و مستندساز مطرح دورۀ جهاد و مقاومت تقدیر و ستایش کرد.
در این نشست که روز یک‌شنبه (۱۹ ثور ۱۳۹۵) در کابل برگزار شده بود، ده‌ها تن از چهره‌های فرهنگی و سیاسی حضور داشتند. آنان طی صحبت‌هایی کارهای یوسف جان‌نثار را “میراث فرهنگی و تاریخی” کشور دانستند و گفتند که جان‌نثار در راستای بازتاب مبارزات و قهرمانی‌های مردم افغانستان در دو دورۀ جهاد و مقاومت نقش برازنده داشته است.
کنشکا محجوب، گردانندۀ این برنامه با ارایۀ مقدمۀ کوتاه گفت که جهاد و مقاومت دو صفحه‌ای از تاریخ مبارزات مردم افغانستان است. به گفتۀ او، در این دو دوره، مناسبات تاریخی و اجتماعی کشور دگرگون شد و فصل جدیدی در حیات سیاسی افغانستان باز گردید. در این دو فصل، چهره‌هایی قد کشیدند و ایفای نقش کردند که نام‌شان در فهرست قهرمان‌ها و مبارزان راه آزادی در سطح جهان با خط درشت درج شده است، اما چهره‌هایی که در بازتاب و رسانه‌ای ساختن مبارزات این قهرمان‌ها نقش داشتند، شوربختانه ناشناخته باقی مانده‌اند. این چهره‌ها را می‌توان قهرمانان پشت صحنه نام نهاد. یکی از این چهره‌ها یوسف جان‌نثار است.1936214_1380219318661294_517445751932186237_n
سپس فیلم‌ مستندی از این دو دوره٬ به عنوان نمونه‌ای از کار و فعالیت‌های یوست جان‌نثار٬ به نمایش گذاشته شد.
در ادامه، صالح محمد ریگستانی، از فرماندهان جهاد و از دوستان نزدیک آقای جان‌ثار صحبت کرد. آقای ریگستانی گفت: در شرایطی‌که به سوی نظام سرمایه‌داری به پیش می‌رویم، یادآوری و ستایش از کارنامه‌های یک مجاهد و مقاومت‌گر کاری در خور ستایش است.
این فرمانده جهادی بر اهمیت مستندسازی از جنگ‌ها تأکید ورزید و گفت که در شورای نظار، برنامۀ ویژه‌ای روی فیلم، عکس و مستندسازی وجود داشت و این مأموریت مهم به یوسف جان‌نثار سپرده شده بود.
ریگستانی افزود: به همین دلیل، پس از ورود به کابل، ۵۰۰۰ ساعت فیلم مستند داشتیم. این فیلم‌ها تنها دربارۀ جنگ نبود؛ بل صحنه‌های جالب و دیدنی دیگر از زندگی اجتماعی و وضعیت اقتصادی جامعه را نیز جان‌نثار به تصویر کشیده بود.
او این فیلم‌ها و اسناد را “گنجینۀ تاریخی افغانستان” خواند و گفت که باور ندارم در سطح منطقه جریانی ۵۰۰۰ ساعت فیلم مستند داشته باشد.
صالح محمد ریگستانی با ستایش از کارنامۀ یوسف‌ جان‌نثار تصریح کرد: کار جان‌نثار بر چهار اصل استوار بوده است:
۱ -صداقت
۲- شجاعت
۳ – پشت کار
۴ – اطاعت.
او ضمن سپاس‌گزاری از کانون اصلاحات برای برپایی این برنامه گفت که تقدیر از جان‌نثار به معنای ستایش و قدردانی از تمام مجاهدین و مقاومت‌گران افغانستان می‌باشد.
در ادامه، انجنیر توریالی غیاثی، رییس امور فرهنگی وزارت خارجه صحبت کرد. او گفت: ستایش از کارنامۀ کسی‌که کل عمر خویش را صرف خدمت و کار برای یک جریان ساخته ستودنی است.
آقای غیاثی گفت که کار جان‌نثار امروز به میرات فرهنگی کشور تبدیل شده است و در گذشته به اهمیت و ابعاد گستردۀ این اسناد توجه نشده بود و حالا ضرورت دارد که به آن پرداخته شود.
او گفت که این فیلم‌ها و اسناد در شرایطی تهیه شده که امکانات کمی در اختیار جریان جهاد و مقاومت بود.
انجنیر غیاثی بر مدیریت این اسناد و پخش و نشر حساب‌شدۀ آن تأکید ورزید و گفت که اسناد نباید به یک بارگی منتشر شود. این اسناد در مقاطع مختلف به دست و نشر سپرده شود تا مخاطبان به خوبی بتوانند پیام‌ها را دریافت کنند.
رییس امور فرهنگی وزارت خارجه خاطر نشان ساخت: به رغم بی‌توجهی‌ و بی‌تفاوتی مسؤولان امور، این اسناد حفظ شده است. او بر نقش جان‌نثار در حفظ این آثار اشاره کرد و گفت که میراث فرهنگی جهاد و مقاومت با چنگ و دندان نگه‌داری شده است. 13178514_1380219868661239_5376314400121144863_n
سپس دکتر مجیب‌الرحمان رحیمی، سخنگوی ریاست اجراییه صحبت کرد. او گفت که من همیشه خواستار به متن درآوردن حوادث تاریخی شده‌ام زیرا اتفاقات و تحولات زیادی رخ داده؛ اما تنها حوادثی باقی مانده که به متن درآمده است.
دکتر رحیمی گفت که در سه دهۀ اخیر در افغانستان حوادث زیادی رخ داده و یکی از این حوادث مهم، جهاد و مقاومت است. او با بیان این‌که در ثبت این حوادث کار بزرگی صورت نگرفته است، گفت: یکی از کسانی‌که در مستندسازی و به تصویرکشیدن این دو دوره تاریخی (جهاد و مقاومت) نقش برازنده داشته است، یوسف جان‌نثار می‌باشد. من از تلاش‌ها و زحمات او صمیمانه سپاس‌گذاری می‌کنم.
او افزود: حفظ این میراث گران‌بها مسؤولیت همگانی است و باید حوادث را ثبت و حفظ کنیم و آرام آرام به مکتوب درآوریم.
دکتر رحیمی، با بیان این‌که یک گسستی میان نسل کنونی و سلحشوران‌مان به وجود آمده است گفت: به متن درآوردن تاریخ مبارزات مسلحانه ما را در حفظ دستاوردها و حرکت به پیش کمک می‌کند. دکتر رحیمی در ادامه صحبت‌های خویش افزود: قدردانی از جان‌نثار به معنای تجلیل و نکوداشت از تمامی مجاهدین و مقاومت‌گران و یادآوری از شهدای ملت و قربانی‌های مردم ماست.
همچنان، عبدالقهار عابد رییس دفتر رییس اجراییه، کارهای یوسف‌ جان‌نثار را ماندگار خواند و گفت که آنچه جان‌نثار انجام داده، نسل در در نسل باقی خواهد ماند.
آقای عابد با بیان خاطره‌هایش از دوره مقاومت و آشنایی با یوسف جان‌نثار گفت که اگر برای جان‌نثار فرصت فراهم می‌شد، کارهای کلان‌تری را می‌توانست انجام دهد.
در ادامه برنامه، داوود نعیمی از دوستان نزدیک جان‌نثار، دربارۀ کارکردهای او صحبت کرد. آقای نعیمی گفت که بخش اعظم میراث فرهنگی دورۀ جهاد و مقاومت حاصل کارهای یوسف جان‌نثار می‌باشد.
او از فیلم‌هایی که در همکاری با جان‌نثار ساخته است یاد کرد و گفت که یکی از این فیلم‌ها سبب گردید که کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد در دوران مقاومت حفظ شود.
رییس ارتباط عامۀ وزارت توسعۀ روستاها گفت که هم اکنون ۶۰۰۰ ساعت فیلم از دورۀ جهاد و مقاومت در آرشیف «آریانا فیلم» وجود دارد که بخش اعظم آن دیجیتالی شده است و روند انتقال بقیۀ فیلم‌ها به فارمت‌های تازه هم ادامه دارد.
او ستایش‌نامه‌ها و تقدیرنامه‌های مهم داخلی و بین‌المللی را که جان‌نثار به دست آورده است برشمرد.
در ادامۀ برنامه، صدیق الله توحیدی، مسوول دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان گفت که بیشتر از کسانی که می‌جنگند، کار خبرنگاران و گزارش‌گران جنگی دشوار است چون عسکر در سنگر مواظب خود است؛ اما فیلم‌بردار و گزارش‌گر باید صحنه‌ها را شکار کند.
او گفت که هنوزهم به ارزش‌ کار گران‌بهای جان‌نثار پی نمی‌بریم؛ اما ۵۰ سال بعد کار او ذخیرۀ ارزشمند برای محققان و پژوهشگران تاریخی خواهد بود.
او گفت که در آن زمان به جز شهید مسعود کسی به ارزش این اسناد و فیلم‌ها پی نمی‌برد اما امروز همه متوجه می‌شویم که مستندسازی و فیلم‌برداری چه ارزشی دارد.
در پایان، یوسف جان‌نثار طی صحبتی گفت که فیلم‌برداری را از آمر صاحب آموختم و او بود که برای من فهماند چه صحنه‌هایی را به تصویر بکشم.
جان‌نثار چند خاطرۀ خویش را از جریان کار فیلم‌برداری و مستندسازی در دو دورۀ جهاد و مقاومت یاد کرد. جان نثار ضمن سپاس‌گزاری از کانون اصلاحات برای تقدیر از خودش گفت که جمع‌آوری و حفظ آثار را در جبهه برای نخستین بار، او آغاز کرد چرا که پیش از آن، اسناد و فیلم‌ها به پاکستان فرستاده می‌شد و به همین دلیل، هم اکنون ۶۰۰۰ ساعت فیلم در آرشیف دارد.
در پایان، ﺷﻤﺎﺭي اﺯ شخصیت‌های سیاسی کشور، لوح تقدیری را که کانون اصلاحات تدارک دیده بود به یوسف جان نثار اهداف کردند.
خاطرنشان می‌شود که یوسف جان‌نثار، مستند‌ساز نامدار، جوایز ارزشمند متعددی را تا کنون به دست آورده است.
او در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه شجاع ترین فیلم‌بردار دنیا از اکادمی مستند امریکا شد.
وی در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه نشان فیروزه از طرف سینمای حقیقت ایران گردید.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

معرفی و نقد کتاب: پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی

امروز (چهارشنبه، ۶ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی) کانون اصلاحات به‌روز چهارشنبه، ۶ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی، محفل”رونمایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *