شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / سیاست / مردم افغانستان در برابر زورگویان و سلطه‌طلبان حساس هستند

مردم افغانستان در برابر زورگویان و سلطه‌طلبان حساس هستند

کانون اصلاحات در نشستی از بیست‌ونهمین سالروز قشون سرخ از افغانستان، گرامی‌داشت به عمل آورد.
در این نشست که رهبران سیاسی و صدها تن از فرماندهان جهادی و فرهنگیان حضور داشتند، سخنرانان تأکید کردند که در آغاز جهاد هیچ کسی تصور نمی‌کرد ملت پابرهنه‌یی، امپراتوری قدرت‌مند شوروی را به شکست مواجه سازد.
آنان، پیروزی جهاد و مبارزات ملت افغانستان بر نیروی اشغال‌گر شوروی را حاصل قربانی‌ها و خون شهدای کشور عنوان کرده و خاطر نشان ساختند که با پیروزی جهاد برحق مردم افغانستان، معادلات جهانی دگرگون شد.
در آغاز نشست، حشمت رادفر، عضو ارشد کانون اصلاحات گفت که شکست اتحاد شوروی در افغانستان، درس‌های بزرگی به جهانیان داد؛ از جمله اینکه با زور و جبر و تزویر نمی‌توان اراده و سلطۀ خود را حتا بر فقیرترین ملت‌های جهان تحمیل کرد.
آقای رادفر به تحولات پس از شکست شوروی اشاره کرد و گفت که در یک ونیم دهه گذشته که ما به حمایت جامعه بین‌المللی مسیر دشوار دستیابی به صلح، توسعه و رفاه را به سختی تا اینجا پیموده‌ایم، نفرت‌انگیزی و خشونت‌باوری جوخه‌های مرگ و نفرت طالبانی و شبکه‌های تروریستی بین المللی به حمایت سازمان‌های استخباراتی منطقه دست از دامان کشور و مردم ما بر نداشته‌اند.
سپس، دکتر مجیب‌الرحمن رحیمی، به نمایندگی از اعضای کانون اصلاحات تشریف‌آوری مهمانان را خیرمقدم گفت و پاس‌داشت و یادآوری از افتخارات، قربانی‌ها و مبارزات ملت افغانستان به ویژه شهدای راه‌ آزادی و استقلال کشور را در برابر متجاوزان و نیروهای اشغالگر، مسوولیت همگانی عنوان کرد.
دکتر رحیمی گفت که ملت افغانستان با ایثار، فداکاری و شجاعت تکرارناپذیر، بزرگترین ابرقدرت زمان را به زانو در آورده و صفحۀ تازه‌یی را در تاریخ معاصر کشور رقم زدند.
سپس، محمد محقق، معاون ریاست اجراییه یادآوری از روزهای پرافتخار و حماسی را مهم خواند و گفت که بزرگ‌داشت از چنین روزهایی ملت را به گذشتۀ پرافتخارشان بر می‌گرداند.
استاد محقق با بیان این‌که مردم افغانستان در برابر تجاوز، ظلم و استعمار، سرسخت و تسلیم‌ناپذیر هستند، ابراز داشت که کشور ما همواره مورد تجاوز قرار گرفته است؛ اما متجاوزان و امپراتوری‌ها درک کرده‌اند که افغانستان لقمه‌یی نیست که بتوانند به ساده‌گی آن را هضم کنند.
معاون ریاست اجراییه گفت که شکست دو دوره اشغال افغانستان توسط انگلیس و شوروی و همچنان شکست تجاوز سیاه گروه‌های تروریستی، به خوبی به جهان تفهیم کرده است که افغانستان به ساده‌گی بلعیده نخواهد شد.
استاد محقق گفت که یکی از عمده‌ترین عوامل شکست اتحاد شوروی «زورگویی» آنها بود. مردم افغانستان در برابر زورگویی حساسیت دارند و تسلیم نمی‌شوند.
معاون ریاست اجراییه با اشاره به حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان و تحولات پس از بن در کشور گفت که در تحولات جدید مردم افغانستان صاحب قانون اساسی شدند که در آن به گونۀ نسبی به حقوق شهروندان کشور احترام گذاشته شده و زبان، مذهب و هویت آنان به رسمیت شناخته شده است.
استاد محقق با اشاره به تلاش‌ها در راستای حل اقوام و گروه‌های اجتماعی در قالب یک هویت واحد گفت که چنین تلاش‌هایی عملی نیست و به نتیجه نمی‌رسد.
معاون ریاست اجراییه خاطر نشان ساخت که همۀ گروه‌های قومی خود را به افغانستان واحد متعلق می‌دانند و در این راه قربانی داده‌اند و قانون اساسی همۀ آنها را صاحبان اصلی کشور می‌دانند. پس، تلاش‌ها در راستای منحل‌سازی گروه‌های قومی به یک قوم و هویت مشخص، افغانستان را به مسیر خوبی نمی‌برد.
استاد محقق با بیان اینکه نادیده‌گرفتن هویت اقوام جنجال کلانی را برپا خواهد کرد و این جنجال را کسی جمع نخواهد توانست، تأکید کرد که باید همۀ گروه‌ها و اقوام افغانستان به رسمیت شناخته شوند و به جای فرامین تقنینی به قوانین کشور چنگ زده شود.
معاون ریاست اجراییه با انتقاد از استفادۀ بیش از حد از فرامین تقنینی ابراز داشت که فرمان شماره هفتم نور محمد تره‌کی، پایان حکومت او را رقم زد.
در ادامه، محمد یونس قانونی، معاون پیشین ریاست جمهوری گفت که امتیاز پیروزی جهاد به شهدای افغانستان بر می‌گردد.
آقای قانون ابراز داشت که ۲۶ دلو از یک سو روز شکست و خروج قشون سرخ و از سوی دیگر، سرآغاز توطیه و دسیسه علیه مجاهدین بود.
معاون پیشین ریاست جمهوری گفت که برخلاف برخی ادعاها جهاد و مبارزۀ مسلحانۀ مردم بر ضد رژیم اشغال‌گر به اشارۀ خارجی‌ها آغاز نشد، بل مردم افغانستان با همت و ارادۀ خود در برابر نیروی اشغال‌گر به پا خیستند و سر انجام آن‌ها را به شکست ذل‌بار مواجه ساختند.
رییس پیشین مجلس ابراز داشت که پیروزی جهاد افغانستان در برابر اشغال و تجاوز شوروی سابق، به معنای پیروزی همۀ جهان به ویژه کشورهای خلیج، اروپا و امریکا بود.
آقای قانونی به انتقادها از رهبران مجاهدین اشاره کرد و گفت که رهبران محترم جهادی در فردای پس از پیروزی برنامه‌یی برای حکومت‌داری نداشتند و به جای تحمل و گذشت، در مقابل همدیگر قرار گرفتند.
او دولت اسلامی به رهبری استاد ربانی را تنها دولت مستقل و غیروابسته در افغانستان عنوان کرد و گفت که پس از پیروزی مجاهدین، پاکستان با استفاده از ابزارهای مختلف، جنگ را بر مردم افغانستان تحمیل کرد و متأسفانه خشونت‌ها تاکنون در کشور ادامه دارد.
معاون پیشین ریاست جمهوری با اشاره به ایستاده‌گی و مبارزۀ نیروهای مسلح افغانستان در برابر طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی گفت که قوای مسلح افغانستان ادامه‌دهندۀ راه مبارزان و مقاومت‌گران گذشته هستند.
آقای قانونی بر اصلاحات در دولت و شنیدن خواست‌های معترضان تأکید کرد و گفت که نشیدن صدای گروه‌های مخالف و معترض و پیشنهادهای اصلاح‌طلبانه، منجر به انقلاب در کشور خواهد شد.
او بر برگزاری انتخابات در زمان معین در کشور تأکید ورزید و از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را اعلام نماید.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

ویژه‌گی‌های یک نامزد ایده‌آل

دو روز نخست مبارزات انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در آرامش نسبی سپری شد، حال و هوای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *