شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / از كارنامه هاى آخرين صدراعظم ” دهه دموكراسى” تجليل به عمل آمد

از كارنامه هاى آخرين صدراعظم ” دهه دموكراسى” تجليل به عمل آمد

15941467_1634359233247300_5363579829958128159_nديروز بتاريخ ٢١ جدى سال ١٣٩٦ د همايش بين المللى بزرگ داشت از كارنامه هاى محمد موسى شفيق، آخرين نخست وزير ” دهه دموكراسى ” در مقر وزارت خارجه كشور برگزار گرديد.
در اين محفل اشرف غنى رئيس حكومت وحدت ملى گفت: ” “ایران هیچ‌گونه ادعایی بر آب هلمند، بیشتر از مقداری‌که طبق این معاهده تثبیت شده است، ندارد.”
آقای غنی با برجسته ساختن ماده پنجم معاهده افغانستان و ایران كه در رابطه به. رودخانه هلمند آمده است، گفت : “ایران هیچ‌گونه ادعایی بر آب هلمند، بیشتر از مقداری‌که طبق این معاهده تثبیت شده است، ندارد. حتی اگر مقادیر آب بیشتر در دلتای سفلای هلمند میسرهم باشد و مورد استفاده ایران هم بتواند، قرار گیرد.”
او گفت که در مورد معاهده هلمند بر آقای شفیق انتقاد شده بود و فشارهای زیادی بر او وارد شده بود که این معاهده منعقد نشود، ولی آقای شفیق به این نظر بود که افغانستان و همسایه‌ها باید منافع مشترک‌شان را درک کنند و در برابر همدیگر، نه به حیث رقیب، بلکه به حیث دوست و همکار رفتار کنند.
آقای غنی، نخست وزیر پیشین افغانستان را یک متفکر خواند و گفت: “به برکت انسجام فکری خود، کارهای بزرگ و مفید انجام داد.”
وزارت خارجه افغانستان تمبر پستی نیز به نام آقای شفیق چاپ کرده که امروز توسط آقای غنی پرده‌برداری شد.
در اين سيمنار صلاح الدين ربانى وزير خارجه حكومت وحدت ملى با برشمردند كارنامه موسى شفيق گفت: این سمینار، فرصت و بستری است تا در کنار شناخت جَنبه های مختلف شخصیت شهید محمد موسی شفیق، نگاهی علمی، دقیق و انتقادی نیز به گذشته حکومتداری و سیاست خارجی در افغانستان داشته باشیم، تا به شناخت دقیق تر از چگونگی تعاملات گذشته خویش در عرصه روابط بین المللی دست یابیم. او گفت: “با نگاهی علمی به گذشته و مطالعه حدود یک قرن تجارب تلخ و شیرینِ سیاست و روابط ‎خارجی کشور‎، درس‌های ارزشمندی را میگیریم که با اعتنا به آن ها، نقشه راه آینده خویش را بهتر میتوانیم ترسیم کنیم.”
آقاى ربانى افزود كه بزرگداشت از شهید محمد موسی شفیق و دیگر چهره های خوشنام تاریخ کشور، تنها به هدف یادبودِ خاطرات آن ها نیست، بلکه اینگونه بزرگداشت ها زمانی سودمند خواهند بود که دیدگاه ها و کارنامه های این شخصیت ها، مورد مطالعه دقیق و علمی قرار گیرند تا درس های آموزنده ای از آن ها گرفته شود. او گفت : ” شهید محمد موسی شفیق، از چهره های ماندگارِ تاریخ معاصر افغانستان است که در این سمینار، زوایای مختلف شخصیت او، مورد بحث دانشمندان قرار خواهد گرفت.”
ربانى با محكوم نمودن قتل آخرين صدر اعظم ” دهه دموكراسى” در زمان حاكميت حزب دموكراتيك خلق، كارنامه هاى علمى و فرهنگى او را ستود. او گفت: “در کنار این که شهید موسی شفیق یک شخصیت سیاسی بود، با خلقِ آثار منظوم و داستانی به زبان های فارسی و پشتو، نام خویش را در تاریخ ادبیات افغانستان با خط زرین و درشت درج کرده است و حتماً در این سمینار، کارهای ادبی او نیز مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.”
آقاى ربانى با اشاره از هفته تجليل از قانون اساسى گفت: از نودمین سالگشت تولد شهید موسی شفیق در حالی بزرگداشت می کنیم که او یکی از شخصیت های تأثیر گذار در دهه دیموکراسی و تصویب قانون اساسی آن دوره بود. او گفت: شهید موسی شفیق، هم در دوره تصدی وزارت امورخارجه و هم در دوره تصدی صدارت عظمی، در راستای حکومت داری خوب و خدمت گذار مردم، و همچنان نهادسازی٬ کارهای هدفمندی انجام داده و با اتکا به درک و شناخت عمیق اش از منطقه، در راستای بهبود روابط افغانستان٬ گام های بلندی برداشت.
تجليل از كارنامه هاى شهيد موسى شفيق ديپلومات و آخرين صدراعظم ” دهه دموكراسى” در حالى برگزارى مى شود كه حكومت وحدت ملى اين هفته را بنام هفته قانون اساسى درج روزهاى رسمى كشور نموده است در محفلى كه به اين مناسبت بتاريخ ١٦ جدى سال ١٣٩٥در ارگ برگزار شده بود دكتور عبدالله عبدالله رئيس اجراييه حكومت وحدت ملى با توجه به اوضاع و احوال سياسى كشور ضرور تعديل قانون اساسى را يك امر ضرورى دانست و نظام صدراعظمى را گزينه مناسب در امر حكومت دارى خوب و تحكيم ثبات در كشور عنوان نمود. او گفت: ” یگانه اصلی که در قانون اساسی قابل تعدیل نیست احکام دین اسلام و جمهوری اسلامی افغانستان است. دیگر مواد قانون اساسی قابل تعدیل اند و قانون اساسی شرایط و سازو کار این تعدیل را خود بیان کرده است.”
موسی شفیق در زمان پادشاهی محمد ظاهر، نخست وزیرافغانستان بود. او ۵۳ سال سن داشت که در سال ۱۹۷۹ در زمان حاکمیت رژیم کمونیستی افغانستان کشته شد.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *