جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / افغانستانی‌های مهاجر و اجبار به امضای سند «بازگشت داوطلبانه»

افغانستانی‌های مهاجر و اجبار به امضای سند «بازگشت داوطلبانه»

سازمان عفو بین‌الملل گزارش داد که تنها چند ساعت پس از امضای توافق‌نامه اتحادیه اروپا با ترکیه، یک پناه‌جوی افغانستانی به این سازمان تیلفون کرده و گفته بود که او را داخل یک هواپیما نشانده‌اند و دارند در حدود ۳۰ مرد، زن و کودک را به کابل انتقال می‌دهند.


سازمان عفو بین‌ الملل به تاریخ ۴ حمل با نشر اعلامیه‌ای ادعا نموده است که آنان اسناد موثقی را در اختیار دارند که این بازگشت پناه‌جویان افغانستان از ترکیه اجباری بوده و آنان از سوی مقامات دولت ترکیه مجبور به امضای سند” بازگشت دواطلبانه” شده اند. سازمان عفو بین الملل گفته است که این حادثه اندکی بعد از امضای توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه صورت گرفته است.561443_1343646245651935_3765116067105979517_n

به نقل از سایت دویچه وله فارسی آلمان و براساس معلومات سازمان عفو بین‌الملل ، در ماه‌های اخیر شمار زیادی از پناهجویان در راه فرار به ‌یونان بازداشت گردیده‌اند و به بازداشتگاه‌هایی که در شرق ترکیه از جانب اتحادیه اروپا تمویل می‌شود انتقال داده شده‌اند. به ‌قول عفو بین الملل، این پناه‌جویان بدون اینکه دسترسی به‌ وکیل داشته باشند و یا به درخواست پناهندگی‌شان رسیدگی شده‌ باشد به‌ کشورهای‌شان انتقال داده شده‌اند. این سازمان حقوق‌بشری به این نظر است تا زمانی که در توافق‌نامه اتحادیه اروپا با ترکیه حفاظت از حقوق‌بشر تضمین نشود، چنین مواردی را همواره شاهد خواهیم بود.


حکومت وحدت ‌ملی به ویژه وزارت‌های امور مهاجرین و خارجه مکلفیت دارند تا به موضوع اخراج اجباری و برخوردهای غیرمسؤولانه‌ای که از سوی دولت ترکیه و سایر کشورهای حوزه اورپا بر پناه‌جویان این کشور صورت می گیرد، رسیدگی نموده تا از نقض حقوق پناه‌جویان و آنچه که اجبار در برگشت داوطلبانه آنان گزارش شده است، جلوگیری گردد.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *