پنج شنبه ۹ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سیاست / بررسی سرمقاله‌های امروز نشریات کابل

بررسی سرمقاله‌های امروز نشریات کابل

۴/۱۱/۱۳۹۴

روزنامه هشت صبح؛ مقرره طرز تاسیس رسانه‌های همگانی خصوصی باید تطبیق شود

این سرمقاله در باره مقرره تاسیس و فعالیت رسانه های همگانی خصوصی که در جریده رسمی به چاپ رسیده، نگاشته شده است. در این مقرره، فعالیت رسانه های خصوصی، مصوونیت شغلی کارمندان، مکلفیت های حقوقی رسانه ها در ارتباط با کارمندان شان، مرخصی، بازنشستگی، بیمه درمانی، مشخص و در نظر گرفته شده است. با این حال رسانه ها برای همیشه حکومت را محکوم به عدم تطبیق قانون کرده اند. حالا خودشان باید برای تطبیق و رعایت قانون پیش قدم شوند.

نویسنده تاکید دارد که مالکان رسانه ها در افغانستان یا پولداران پر نفوذ هستند یا هم سیاستمداران قدرتمند. به این دلیل، باید نهادهای مدافع حقوق خبرنگاران بالای مسوولان رسانه ها فشار بیاورند، تا مقرره طرز تاسیس و فعالیت های رسانه های خصوصی عملی شوند. در ضمن وزارت خانه های اطلاعات و فرهنگ، کار و امور اجتماعی، نهادهای عدلی و قضایی در این باره اقدام نمایند. همچنان پارلمان و نهادهای مدنی باید برای قانومند کردن بخش خصوصی تلاش بیشتری به خرج دهند.

روزنامه اطلاعات روز؛ چهارشنبه سیاه و آینده‌ی نامعلوم صلح

پس از دومین نشست هماهنگی چهار جانبه، افغانستان و پاکستان شاهد دو حمله مرگبار تروریستی، یکی در دانشگاه باچاخان و دومی در کابل بودند. ارتش پاکستان می گوید: این حمله در خاک افغانستان طرح ریزی شده است. طالبان حمله کابل را بر عهده گرفت. حکومت افغانستان هشت تن را در پیوند به حمله انتحاری کابل دستگیر کرده که عضوء شبکه حقانی می باشند و پایگاه این گروه در پاکستان است. با این وجود حکومت در این باره واکنش واضح نداشت.

سوال این است که این رویدادها چه تاثیری روی گفتگوهای آتی صلح خواهد داشت؟ به باور نویسنده: عملکردهای اخیر طالبان نشان میدهند که آنان، همه را مورد هدف قرار میدهند. در این صورت آیا هیئت دولت افغانستان در نشست بعدی، با آجندای تازه به اسلام آباد خواهد رفت؟

در این سرمقاله آمده است که حمله مرگبار بر خانواده رسانه ها و روند ابهام آمیز صلح بر نگرانی عمومی و اقشار مختلف جامعه افزوده است. نقطه مشترک میان تمام اینها، در باره نشست چهار جانبه، فقدان اطلاعات و جزئیات این نشست است. بجز ارگ و حلقه اش دیگران، حتی ریاست اجراییه نمیدانند که آجندای صلح چیست؟ آیا بعد از این حمله حکومت افغانستان با رویکرد تازه وارد گفتگوهای صلح می شود یا خیر؟ اما حکومت افغانستان باید بداند که طالبان به هیچ ارزشی در افغانستان و خطوط قرمز جامعه جهانی اهمیت قایل نیستند.

نویسنده تاکید دارد که رسانه های افغانستان باید حکومت را تحت فشار قرار دهند تا متوجه مسوولیت هایش شود تا در باره جریان صلح که طرف معامله دشمنان مردم افغانستان می باشند، روشن و بدون ابهام عمل کند.

روزنامه ماندگار؛ نیت صاف، منزل آسان

در سرمقاله ماندگار آمده است که چهار شنبه هفته گذشته نهادهای مدنی در افغانستان و پاکستان مورد هدف قرار گرفته اند، این دو رویداد در هردو کشور بار دیگر نشان داد که هیچ کدام در برابر حملات دهشت افگنانه تروریستی مصوونیت ندارند. به این دلیل افغانستان و پاکستان نیاز به اعتماد سازی متقابل برای خنثی کردن تروریزم در منطقه دارند که باید سیاسیون دو طرف رویکرد و نگاه شان را تغییر دهند.

اما انچه که مبرهن است اینکه؛ پاکستان به عنوان پدر تروریزم در منطقه هم خود را تباه می کند و هم افغانستان را.حالا هم برنامه برهم زدن امنیت کل منطقه را دارد. پاکستان باید بداند که شعله ور شدن تروریزم دامن خودش را هم گرفته که با گذشت زمان غیر قابل کنترل می شود. بنابراین حملات اخیر طالبان در دوکشور یک فرصت خوبی برای درک مشترک و همگرایی میان پاکستان و افغانستان می باشد تا پاکستان با تغییر سیاست همیشگی خود؛ طالبان پاکستان دشمن و طالبان افغانستان دوست، خدا حافظی کند و به این بیندیشد که امنیت منطقه امنیت همگی است.

سیاست صدور تروریزم تا کنون نتوانسته که برای پاکستان امنیت و اقتدار ببخشد بلکه، هر روز به عمق معضلات این کشور می افزاید. با این حال اگر پاکستان برای تامین امنیت منطقه و مبارزه جدی با تروریزم، نیت صاف کند، به عزت و سعادت حقیقی می رسد.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

ویژه‌گی‌های یک نامزد ایده‌آل

دو روز نخست مبارزات انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در آرامش نسبی سپری شد، حال و هوای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *