جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / سترجنرال بسم‌الله محمدی: بحران کنونی پیامد تجاوز شوروی است

سترجنرال بسم‌الله محمدی: بحران کنونی پیامد تجاوز شوروی است

کانون اصلاحات در نشستی با نکوهش تجاوز قشون سرخ به افغانستان، از قهرمانی‌ها و مبارزات مجاهدین افغانستان گرامی‌داشت به عمل آورد.
در نشستی که امروز (پنجشنبه، ۹۹ جدی) در پیوند به سی‌وهفتیمن سالروز تجاوز قشون سرخ به افغانستان در کابل برگزار شده بود، شماری از فرماندهان مجاهدین، فرهنگیان و شخصیت‌های سیاسی حضور داشتند.
در آغاز، دکتر مجیب‌الرحمن رحیمی، چیره‌شدن مجاهدین بر ارتش سرخ را “پیروزی حق بر باطل” عنوان کرد و گفت: امروز در سی‌وهفتمین سالروز تجاوز ارتش سرخ به افغانستان گردهم آمده‌ایم تا ضمن نکوهش یورش نیروی اشغال‌گر، از قهرمانی‌ها و مجاهدت‌های مردم افغانستان یادبود به عمل آوریم.
آقای رحیمی در این نشست با اشاره به برنامه‌های کانون اصلاحات گفت که یکی از وظایف و مأموریت‌های کانون را یادبود از اعیاد مهم تاریخی و جاویدان تشکیل می‌دهد.
دکتر مجیب‌الرحمن گفت که سی‌وهفت سال پیش در چنین روزهایی افغانستان مورد تجاوز ارتش سرخ قرار گرفت و پس از آن کشور ما روز خوش و آرامی را تجربه نکرد.
او گفت که پس از تجاوز نیروهای اشغال‌گر سرخ، احزاب وابسته به آن‌ها در افغانستان به مخالفت و ستیز با عقاید و باورهای مردم برخاستند و دست به تصفیه‌کاری گسترده زدند.
دکتر رحیمی خاطر نشان ساخت: پس از تجاوز شوروی، مردم از گوشه ‌گوشۀ افغانستان به مقاومت و ایستاده‌گی در برابر نیروهای اشغال‌گر پرداختند و صفحۀ جدیدی را در تاریخ معاصر کشور گشودند. 15697504_1621750201174870_545623895828985783_n
او ضمن این‌که تجاوز شوروی به افغانستان را یک تراژیدی خواند، گفت: تجاوز شوروی در کنار پیامدهای ویرانگری که در بر داشت، جهاد و مقاومت مردم را به دنبال داشت که باعث افتخار یک ملت گردید.
به باور آقای رحیمی، جهاد و مبارزۀ مردم افغانستان در برابر ارتش سرخ در وحدت و ملت‌شدن مردم نقش داشته است.
سپس، سترجنرال بسم‌الله محمدی، از فرماندهان ارشد جهاد و مقاومت، وزیر پیش دفاع ملی و سخنران اصلی این نشست به سخنرانی پرداخت.
آقای محمدی با نکوهش تجاوز ارتش سرخ به افغانستان و با فرستادن درود به روح شهدای جهاد و مقاومت و شهدای نیروهای امنیتی در پانزده سال پسین گفت که مبارزۀ امروز نیروهای امنیتی در برابر تروریستان در امتداد جهاد و مقاومت افغانستان قرار دارد.
وزیر دفاع پیشین خاطر نشان ساخت: دیروز افغانستان از سوی ارتش سرخ آماج حمله قرار گرفته بود و امروز از سوی حلقات وابسته به پاکستان و استخبارات برخی کشورهای دیگر هدف گرفته شده است.
او شکست شوروی پیشین را در افغانستان نتیجۀ مبارزه و قربانی آحاد ملت خواند و گفت که جهاد و مبارزۀ مردم ما سبب آزادی جهان شد و اما ما مردم افغانستان به دلایلی فایدۀ مبارزه و قربانی خویش را ندیدیم.
آقای محمدی با اشاره به جنایت‌های نیروهای شوروی اشغال‌گر و حکومت‌ دست‌نشاندۀ آن‌ها در کابل گفت که وضعیت کنونی هم پیامد تجاوز شوروی به افغانستان می‌باشد.
او قیام در برابر نیروهای شوروی را خودجوش و مردمی خواند و افزود که نیروهای وابسته به شوروی بر هیچ گروه اجتماعی در افغانستان رحم نکردند و به گونۀ نمونه ۱۲۰۰۰ هزار تن را یکجا در زندان پلچرخی و ۲۵۰۰۰ هزارتن را در هرات به شهادت رساندند.
سترجنرال محمدی ضمن بیان خاطرات خویش از دوران جهاد، به مبارزات شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور و فرمانده کل مجاهدین اشاره کرد.
بسم‌الله محمدی گفت که به استثنای حزب اسلامی گلبدین حکمتیار تمام گروه‌های مجاهدین رابطۀ حسنه با شهید مسعود داشتند و مخالفت حکمتیار هم به عقده‌مندی‌های شخصی او و عصبیت‌های قومی‌‌اش بر می‌گشت.
او استراتژی نظامی قهرمان ملی را توضیح داد و گفت که مبارزۀ شهید مسعود چهار مرحله داشت:
۱- مرحلۀ نطفه‌گذاری ۲- مرحلۀ پایگاه‌سازی و دفاع فعال ۳- مرحلۀ بسیج و ۴- تعرض استراتژیک.
آقای محمدی گفت که شهید مسعود به تمام زیردستان وعساکرش اصول جنگ و مبارزه را آموزش می‌داد.
وزیر دفاع پیشین اضافه کرد: آمر صاحب به پایگاه‌سازی تمرکز ویژه داشت و به همین دلیل پس از تصرف کابل توسط طالبان به پایگاه و عقبۀ حمایتی خویش در پنجشیر و شمال شرق برگشت؛ چیزی‌که حزب اسلامی نداشت و به همین دلیل گلبدین حکمتیار پس از ورود طالبان به افغانستان مضمحل گشت.
بسم‌الله خان در بخشی از اظهاراتش گفت که اگر رژیم داکتر نجیب‌الله از درون فرو نمی‌پاشید، احتمال پیروزی مجاهدین در برابر آن اندک بود.
شوروی سابق سی‌وهفت سال پیش در ششم جدی به افغانستان حمله کرد و این کشور را به اشغال خود در آورد و مردم افغانستان پس از سال‌ها مبارزه و جهاد نیروهای شوروی را شکست دادند.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *