جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سیاست / هیآت شورای امنیت ملل متحد در کابل: از حکومت وحدت ملی قاطعانه حمایت میکنیم

هیآت شورای امنیت ملل متحد در کابل: از حکومت وحدت ملی قاطعانه حمایت میکنیم

هیات عالیرتبه شورای امنیت سازمان ملل با سفر به کابل با رهبری حکومت افغانستان، جامعه مدنی، نمایندگان مردم در شورای ملی و برخی از جریان های سیاسی دیدار کرده، ابعاد مختلف ماموریت ملل متحد و جامعه جهانی و همچنان روند توسعه، حکومت داری، امنیت و حاکمیت قانون را با جوانب مختلف مورد بحث و بررسی قرار داده است.

داکتر عبدالله عبدالله رییس اجراییه افغانستان در دیدار با این هیآت روی چالش ها و فرصت هایی که فراراه تامین ثبات و توسعه در افغانستان وجود دارد، صحبت کرده و از حضور نیرومند و معنادار جامعه جهانی در کنار دولت و مردم افغانستان در یکنیم دهه گذشته ابراز امتنان کرده است.

به گزارش دفتر رسانه های کاخ سپیدار، داکتر عبدالله، ثبات سیاسی نظام، برگزاری انتخابات به موقع و شفاف، همکاری منطقوی جهت تامین صلح در کشور، اصلاحات در نظام افغانستان و تقویت همکاری های جامعه جهانی با دولت و مردم را از محور های عمدۀ مباحث و مذاکرات این هیات با حکومت افغانستان عنوان کرده است.

26913368_420561451711405_1692615175_nمقامات حکومت افغانستان نسبت به نتایج صحبت های شان با هیآت بلند پایۀ جامعه جهانی ابراز خوشبینی کرده و گفته اند که توقعات جامعه جهانی در بسیاری موارد با توقعات مردم و دولت افغانستان همسویی داشته و در ارتباط به تامین صلح و امنیت افغانستان یک اجماع کلی در شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد

به نظر میرسد که فشار های اخیر ایالات متحده امریکا بالای پاکستان به تحولاتی در نوع نگاه قدرت های بزرگ نسبت به بحران و بیثباتی در منطقه به وجود آمده و خواست همیشگی دولت وحدت ملی مبنی بر ضرورت از بین برده شدن پناهگاه ها و تربیت گاه های شبکه های تروریستی در خاک پاکستان مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

اعضای شورای امنیت ملل متحد در دیدار با رییس جمهور و رییس اجراییه افغانستان به این مساله تاکید کرده اند که کشور های منطقه از کاربرد شبکه های هراس افگنی به عنوان ابزار سیاست خارجی شان در دست بکشند، مساله یی که در دو سال گذشته، داکتر عبدالله در تمامی دیدارها و صحبت هایش با مقامات و نمایندگان کشور ها و سازمان های بین المللی مطرح کرده و به تکرار توجه جهانیان را به این مساله جلب کرده است، طوریکه در سفر یکنیم ماه پیش به ایالات متحده و یکماه پیش به روسیه در نشست سران پیمان شانگاهای، اعمال فشار بالای پاکستان به منظور دست کشیدن این کشور از حمایت گروه های تروریستی در منطقه را مورد تاکید قرار داده بود.

هیات شورای امنیت ملل متحد، در کنار بحث های امنیتی و اقتصادی، وضعیت بشری مردم افغانستان را نیزو مورد توجه قرار داده و از دولت افغانستان خواسته اند تا برنامه های جدی و جامعی را به منطور رسیدگی به آسیب دیدگاه رویداد های طبیعی، جنگ و مشکلات اجتماعی روی دست بگیرند.

رییس اجراییه کشور، به اداره های دولتی که در بخش ارایه خدمات بشری به مردم افغانستان فعالیت دارند، دستور داده تا در در این باره گزارش های جامع نیازسنجی را انجام داده به رهبری حکومت بسپارند تا حمایت جامعه جهانی در پیوند با تمویل این برنامه های کمک رسانی در بخش های مختلف به طبقات آسیب پذیر کشور جلب شود.

داکتر عبدالله از آمادگی و تدابیر پیشگیرانۀ وزارت زراعت و آبیاری در ولایت غور و بادغیس که معروض به خشکسالی اند، سخن گفته و از فرستادن گندم و کود کیمیاوی به این ولایات در آیندۀ نزدیک به این دو ولایت آسیب پذیر خبر داده است.

رییس اجراییه کشور با بیان چالش های وضعیت بشری کشور از نمایندگان جامعه جهانی که در ترکیب هیآت شورای امنیت ملل متحد به کابل آمده اند، خواسته است تا در کنار کمک های شان در دیگر عرصه ها، در قسمت وضعیت بشری نیز به افغانستان کمک کنند.

 

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

ویژه‌گی‌های یک نامزد ایده‌آل

دو روز نخست مبارزات انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در آرامش نسبی سپری شد، حال و هوای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *