سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / سیاست / ویژه‌گی‌های یک نامزد ایده‌آل

ویژه‌گی‌های یک نامزد ایده‌آل

دو روز نخست مبارزات انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در آرامش نسبی سپری شد، حال و هوای شهر‌ها و روستاهای کشور رنگ انتخاباتی به خود گرفته و آرام‌آرام مردم باور می‌کنند که این انتخابات برگزار شدنی است. چندی پیش دوست عزیزی مرا به تبیین اوصاف یک وکیل ایده‌آل به چالش فرا خوانده بود. اما با توجه به آغاز مبارزات انتخاباتی ترجیح دادم تا آن‌جا که مقدور است، بخشی از اوصاف و ویژه‌گی‌های ایده‌آل یک نامزد انتخابات را برشمارم تا یک نماینده یا یک وکیل ایده‌آل.

۱- یک نامزد ایده‌آل، وکیل مدافع مردم در اداره‌های محلی و ملی مسوول در زمینه‌های سیاست‌گذاری، عمرانی و توسعه‌ای است. او نیاز‌های مردم را درک می‌کند و از مشروعیت و اقتدار وکالت برای بهره‌مندی عادلانه و مساویانه‌ی مردم از خدمات و امکانات عامه و برابری شهروندی آنان در برابر قانون استفاده می‌نماید. نامزدی که از ساخت پل و پلچک و مسجد و مکتب، جاده و شفاخانه حرف می‌زند بیش‌تر از تسهیل خدمات به مردم، در صدد ایجاد شراکت‌های سودآور برای خودش در پروژه‌های ساخت این تأسیسات است.

۲- یک نامزد ایده‌آل، از آیات قرآن کریم، احادیث حضرت پیامبر و دیگر آموزه‌های دینی و مذهبی به عنوان ابزار در هم کوبیدن رقیبان سیاسی و توجیه ناتوانی‌ها و ناکاره‌گی‌های خودش استفاده نمی‌کند.

۳- یک نامزد ایده‌آل نه در سخنرانی‌ها و گفت‌وگو‌های انتخاباتی‌اش و نه در کرسی پارلمان، به هیچ قیمتی به افراطیت و تندروی باج نمی‌دهد و ادبیاتی که به تقویت تفکر طالبانی و ترویج هرچه بیش‌تر خشونت در جامعه می‌انجامد، را به کار نمی‌بندد.

۴- یک نامزد ایده‌آل، یک آزادی‌خواه امروزی است، شعارهای آهورایی وعده‌های آن دنیایی نمی‌دهد، دست‌یابی به اهداف «این دنیایی» خود و جامعه را به عالم باقی موکول نمی‌کند، دموکراسی را تنها برای دختر همسایه نمی‌خواهد، به حقوق و آزادی‌های شهروندی باورمندی و التزام عملی دارد.

۵- یک نامزد ایده‌آل، خود را عقل کل زمانه‌اش نمی‌پندارد، اهل مطالعه، جست‌وجوگری و تلاش است، او می‌داند که پارلمان ره‌نمای معاملات و محل دلالی و باج‌گیری از نشانی مردم نیست، بلکه مرجع تمثیل حضور مردم در قانون‌گذاری، قانون‌مداری و نظارت از عملکرد‌ها و برنامه‌های حکومت است.

۶- یک نامزد ایده‌آل، در برابر استبداد، تبعیض و برتری‌طلبی در تمامی گونه‌های آن ایستاده است، او عدالت و برابری را مبنای کار خود قرار می‌دهد، اما در این مسیر هیچ‌گاه به نفرت‌انگیزی قومی و خودبرتربینی‌های ایدیولوژیک و تباری اتکا نمی‌کند.

۷- از آن‌جایی که یک نامزد ایده‌آل، تفرقه و سلطه‌طلبی قومی و مذهبی – ایدیولویک را مانع اصلی تأمین دموکراسی، وحدت ملی و ثبات سیاسی کشور می‌داند، در کارزار تمرکززدایی از قدرت سیاسی از طریق تعدیل قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی کشور، به گونه‌ی هدف‌مندانه، هوش‌مندانه و آگاهانه سهم می‌گیرد.

۸- یک نامزد ایده‌آل یا جوان است یا دارای فکر و اندیشه‌ی جوان. او از وضعیت و موقعیت تاریخی خودش آگاه است، زبان عصر خود و مناسبات حاکم بر فضای سیاسی کشور را به خوبی می‌داند، برای رسیدن به کرسی نماینده‌گی مردم به تقلب و استفاده از ابزار‌ها و روش‌های غیرقانونی، خشونت‌آمیز و مافیایی متوسل نمی‌شود، در دام شبکه‌های فساد مالی و اقتصادی گیر نمی‌افتد و منافع شخصی و شبکه‌ای خود را بر منافع عام مردم ترجیح نمی‌دهد.

۹- یک نامزد ایده‌آل، به یک‌باره‌گی به ثروت‌های بادآورده دست نیافته که به جای رأی مردم به وجهه و اعتبار پدرش یا داشتن ارتباط با شبکه‌های تقلب و تزویر برای راه یافتن به پارلمان چشم دوخته باشد، دسته‌دسته استیکر و شناس‌نامه‌ی جعلی خرید و فروش نکرده با خرید رأی مردم پروسه‌های کم‌جان دموکراتیک در کشورش را مسخ نمی‌کند و فقط برای به دست آوردن رأی پاک مردم و حوزه‌ی انتخابی‌اش امید بسته است.

۱۰- یک نامزد ایده‌آل، سرباز راه آزادی و برابری است. از انحصار و حذف‌گرایی در همه گونه‌های آن بیزار است، در کارزار‌های عدالت‌خواهی و حرکت‌های مدنی برای تأمین حقوق بشری و دادخواهی برای قربانیان منازعات مسلحانه، همواره حضور معنادار و تأثیرگذار دارد و صف او از چماق به دستان ایدیولوژیک و تاراج‌گران پر ادعا، مهم و محترم، رأی مردم و به تبع آن حیف و میل دارایی‌های عامه جدا است. در صورت راه یافتن در پارلمان به قوانین ضد زن، تبعیض‌آمیز و مخالف با آزادی فردی و عدالت اجتماعی رأی نمی‌دهد و مسوولان حکومتی آلوده با فساد، برتری‌طلب و هم‌سو با تفکرات تندروانه و طالبانی از رأی اعتماد او بهره‌مند نخواهد بود.

۱۱- یک نامزد ایده‌آل، تفنگ‌داران غیر مسوول در اختیار ندارد و برای مشارکت در غصب دارایی‌های عامه و خصوصی به چنین دسته‌ها و گروه‌های مسلح و جنایت‌کار نمی‌پیوندد، به آن‌ها باج نمی‌دهد و از تفنگ‌سالاری، تزویر، واپس‌گرایی و آزادی‌ستیزی در همه‌ی گونه‌های آن، متنفّر و بیزار است.

۱۲- یک نامزد ایده‌آل به رقابت سالم و دموکراتیک باورمند است، پیروزی خودش در انتخابات پارلمانی را در دشنام‌دادن، کم‌شمردن، پایین کردن و پاره کردن عکس‌ها و توطئه کردن علیه کاندیدان دیگر، توسل به زور و حتا کوشش به حذف فزیکی و ترور شخصیتی آنان نمی‌بیند. او به نامزدان دیگر و رأی‌دهنده‌گان آنان احترام می‌گذارد، از نقاط ضعف و قوت آنان می‌آموزد.

۱۳- یک نامزد ایده‌آل، الزاماً یک انسان ایده‌آل و کامل نیست، اما جست‌وجوگری در مسیر شدن و انسانی جویای نام و نان است که برای کسب رأی مردم و مشروعیت حضورش در عرصه‌ی اجتماع با آزمونی به نام انتخابات روبه‌رو است، آن‌جا که ملاک و معیار رأی مردم است، نه الزاماً سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی یا سرمایه‌های نمادین دیگر.

حشمت الله رادفر- مشاور مطبوعاتی ریاست اجراییه ج.ا.ا

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

کابوس انزوای افغانستان و دیپلماسی “حضور فعال” داکتر عبدالله در نیویارک

حشمت رادفر، مشاوره امور رسانه یی ریاست اجراییه افغانستان ماه سپتامبر هرسال که نیویارک میزبان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *