سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / گرامی‌داشت از میلاد سرور کائنات

گرامی‌داشت از میلاد سرور کائنات

کانون اصلاحات طی محفلی از مولود حضرت محمد (ص) گرامی‌داشت به عمل آورد.
در این محفل که شامگاه سه شنبه (۲۳۳ قوس) در کابل برگزار شده بود، سخنرانان دربارۀ اخلاق، سجایا و شخصیت حضرت محمد (ص) صحبت کردند.
محفل با تلاوت آیات قرآن کریم توسط قاری سید عیسی آغاز یافت.
سپس، دکتر مجیب‌الرحمن رحیمی، پژوهشگر در دانشگاه ایسکس با ارایۀ یک مقدمۀ فشرده روی منزلت و جایگاه حضرت محمد (ص) به عنوان منجی بشریت و آخرین پیام‌آور خداوند(ج) صحبت کرد.
او گفت: خداوندی‌که سزاوار پرستش است، منت‌های زیادی بر جوامع بشری دارد که یکی از این منت‌ها فرستاده او رسول اکرم از میان ما انسان‌هاست. به گفتۀ او، رفتار، اخلاق و کردار پیامبر اسلام به عنوان الگو و رهبر در اندیشه ما انسان‌ها جایگاه خاصی دارد و می‌باید آن را سرمشق زندگی خود قرار دهیم.
دکتر رحیمی افزود: جوامع بشری به ویژه مسلمان‌ها با الگوقراردادن رفتار و کردار حضرت محمد (ص) باید تلاش به‌خرج دهند و جلو تلاش‌هایی را که در قالب افراط‌گرایی برای بدنام‌سازی اسلام صورت می‌گیرد، بگیرند.
آقای رحیمی گفت: بنده با کسب دانش دینی و تلاش‌هایی که در این زمینه به خرج داده‌ام و در این حوزه کتاب حیات صحابه را كه ۶ جلد ترجمه کرده‌ام به این نتیجه رسیده‌ام که حضرت محمد (ص) در روشنایی آفتاب ظهور کرده است و الگو بودنش برای ما دشوار نیست؛ توصیه‌ها و موعظه‌هایش برای درک و فهم ما دشوار نیست. دکتر رحیمی تصریح کرد: حضرت محمد (ص) اساسی را گذاشته است که رفتار بشریت را تغییر داد و نسل نو ما باید این پیوند را حفظ کند و آموزه‌های دینی ما را در روش و اخلاق پیامبر گرامی برجسته سازند و سرمشق زندگی خود قرار دهند.15439793_1594517250564832_354900469133795810_n
سپس، گل‌محمد مختاری به عنوان سخنران اصلی این محفل در ارتباط به اخلاق و سیرۀ پیامبر اسلام سخن زد. او گفت: خداوند بشر را بدون در نظرداشت رنگ و پوست آن به زیباترین قامت آفریده و با خلقت انسان به خود تبریک گفته است. این آگاه دینی افزود: برماست که انسان را تحقیر نکنیم. ممکن از نظر زیبایی در آنها تفاوت‌هایی باشد؛ چنانکه در جوامع افریقایی سیاه ترین‌ها در زمرۀ زیباترین‌ها به حساب می‌آید و اين طرز دید در ساحات دیگری هم مصداق خود را دارد؛ اما خداوند با خلق انسان هیچ تبعیضی را در این مساله قایل نشده است. او گفت که خداوند ج از میان ما انسان‌ها پیامبری برگزید که نمونه‌یی از اخلاق و خُلق نیکوست که شیوه و کیفیت زندگی انسان را به معرفی می‌گیرد. شرایط به گونه‌یی مهیا می شود که نزد پیام اسلام فرقی میان سلمان عجمی و بلال حبشی و دیگران نیست. بلال حبشی به لحاظ همان تقوایش محترم است و موذن اسلام می‌شود.
آقای مختاری ویژه‌گی‌های پیامبر اسلام را برشمرد. او گفت که مهربانی، رعایت عدالت، ساده زیستی و اصل مشوره گیری با اصحاب از ویژگی‌های حضرت محمد ص بود.
این آگاه دینی تصریح کرد: پیامبر اکرم مثلی که در کانون خانواده الگوی روشنی و مهربانی بود، در مسافرت‌ها عدالت را به صورت جدی در میان ازواجش رعایت می‌کرد. حضور زنان در جبهات، سهم و فعالیت آنان در اجتماع به ویژه مدد رسانی‌شان در پشت جبهات جنگ در دوره پیامبر اسلام را نمی‌توان انکار کرد. ساده زیستی پیامبر یکی از الگوهای بس مهم در سیرۀ اوست؛ موضوعی‌که امروزه مسلمانان در در گرداب تمجلات غرق شده‌اند.
آقای مختاری یکی از موارد بس مهم را که پیامبر اسلام به آن توجه خاص داشت، اصل مشوره‌گیری با اصحابش عنوان کرد. او حتی در مواردی که تصمیم اکثریت مخالف نظرش می‌بود و در اقلیت قرار می‌گرفت به تصمیم جمعی احترام می‌کرد. رفتار پیامبر اسلام در امور شخصی بسیار مهربانه بود، برخورد پیامبر با مرد یهودی که با پیامبر بدرفتاری کرده بود، یکی نمونه‌های مهم آن زمان است. ناگفته نماند که رفتار پیامبر اسلام در حوزه عمومی که مربوط مکلفیت‌های دینی مسلمان‌ها می‌شود، جدی و قاطع بود. او در برابر سارقی که از قبیلۀ قریش بود، حکم خدا را تطبیق کرد.
سپس، محمود حسن رییس حج و اقاف پنجشیر با توجه وضعیت کنونی جوامع اسلامی به ویژه افغانستان روی اهمیت مساجد در تنویر افکار عامه و مدیریت آن روشنی انداخت. او گفت: تاسیس مسجد قباع که بدستان پیامبر اسلام و اصحابش پایه‌گذاری شد؛ نقطه‌عطفی در ابعاد زندگی مسلمان به لحاظ سیاسی و اجتماعی و سایر موارد بود.
او گفت مسجد تنها جایی برای ادای نماز نیست، مسوولیت تاریخی علمای کشور است که مساجد را به پایگاه اصلی اعتقادی مردم، مرکز تعلیم و تربیت و با ارایه قرائت که اساس آن مبارزه با افراط گرایی باشد مبدل بسازند و رابطه مردم با مسجد به یک رابطه لازم و ملزوم مبدل شود.
در پایان، محمد عالم عتیق در مورد میلاد نبی (ص) صحبت کرد. او گفت: سیرت پیامبر اسلام آن‌قدر وسعت دارد که سال‌ها بگذرد نمی‌توان گوشه‌یی از خُلق و خوی پیامبر را باز کرد. او گفت: توسعه اسلام را باید به لحاظ اخلاقی، سیاسی و اجتماعی او جستجو کنیم. رسانیدن احکام الهی، برخورد پیامبر با اسیران جنگی، برخورد پیامبر اسلام با اعرابی که در داخل مسجد مرتکب بداخلاقی شده بود، فتح مکه و ایمن ساختن زندگی مخالفینی‌که در مکه زندگی می‌کردند، مشت نمونۀ خروار از خُلق نیکویی اوست که در توسعه اسلام نقش مهمی را ایفا کرد.
او گفت که متاسفانه امروز ما شاهد قرائت‌های خیلی افراطی هستیم که به نام اسلام صورت می‌گیرد و انسان های مسلمان سرشان به نام اسلام از تن‌شان جدا می‌شود.
آقای عتیق گفت: زمان آن فرا رسیده که مسلمانان از الگوهای رفتاری پیامبر اسلام الهام بگیرند تا باشد خیر و فلاح و امنیت در کشور برقرار شود.
امسال از میلاد حضرت محمد (ص) به گونۀ گسترده در سراسر کشور گرامی داشت به عمل آمد.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *