Saturday 20 April 2024
Home / Politics / اولویت مردم بغلان چیست؛ انتقال مرکز این ولایت یا تامین امنیت؟
بغلان

اولویت مردم بغلان چیست؛ انتقال مرکز این ولایت یا تامین امنیت؟

باشندگان ولایت بغلان روز جمعه در یک تجمع اعتراضی نسبت به احتمال انتقال مرکز این ولایت از شهر پلخمری به ولسوالی بغلان مرکزی شدیدآ انتقاد کرده و این کار را خلاف خواسته ی اکثریت مطلق مردم در این ولایت دانسته اند. آنان انتقال مرکز این ولایت را به بغلان مرکزی یک جفای اقتصادی و خیانت مردمی عنوان نمودند. با این وجود لازم است که این موضوع را مورد ارزیابی قرار دهیم که آیا این اقدام رویکرد منطقی دارد یا خیر؟

اولا مرکزی هر ولایت برای دست یافتن به توسعه اقتصادی، تسهیلات تجارتی، ترانسپورتی و ارتباطی با سایر ولایت های همجوار، ارایه خدمات بهتر اجتماعی و دسترسی آسان باشندگان اطراف یا ولسوالی های دور دست، باید دارای موقعیت استراتژیک جغرافیایی و اقتصادی باشد تا زمینه ارتباط بیشتر میان مردم و حکومت محلی، مبادلات کالاها و رفاه عامه فراهم گردد.

با این حال بغلان یکی از ولایت های کلیدی، صنعتی و زراعتی کشور است که در امتداد شاهراه کابل-مزار شریف موقعیت دارد، به این خاطر هشت ولایت شمال شرقی را به پایتخت کشور وصل می کند. اما شهر پلخمری از نظر موقعیت جغرافیایی، صنعتی، زراعتی، معادن و ترکیب قومی نسبت به سایر ولسوالی ها قابل توجه و مهم است. شاهراه کابل-مزار شریف از مرکز این ولایت میگذرد، تنوع قومی در پلخمری بیشتر است، هیچ قومی اکثریت مطلق نیست، دانشگاه، سکتور خصوصی، سیستم ادارات محلی، امکانات و تجهیزات دولتی و خصوصی در این شهر به تناسب سایر ولسوالی ها تقویت و گسترش یافته اند.

دولت مرکزی پول های گزاف را برای نهادسازی ادارات محلی، تامین امکانات و تجهیزات دولتی، تاسیسات نظامی، تقویت زراعت، استخراج و شناسایی معادن، معارف، رشد اقتصادی و سایر بخش ها، مصرف کرده است. در ضمن شهر پلخمری برعلاوه موقعیت استراتژیک جغرافیایی دارای ظرفیت های بالای صنعتی و زراعتی می باشد. کارخانه های تولیدی، بندهای آب و برق که هم برق این ولایت را تامین می کند و هم هزاران جریب زمین از این طریق آب یاری می شود، ساخته شده است. فابریکه های تولیدی منفعل و نیمه فعال در این شهر موقعیت دارد. با این همه دلایل چه منقطی پشت انتقال مرکز ولایت بوده می تواند؟ در حالیکه این به معنی عقب گرد، ضایع شدن سرمایه ملی و یک جفای اقتصادی است. چونکه بغلان مرکزی ظرفیت هیچ کدام از موارد مزبور را ندارد.

به همین خاطر باید یادآور شد که حکومت مرکزی نباید به این صداها و خواسته های نامعقول پاسخ دهد وگرنه در آینده این چنین حرکت ها از سراسر کشور آغاز خواهد شد. رهبران حکومت وحدت ملی نباید خود را مصروف و درگیر مسایل ناچیز و بی اهمیت کنند. اولویت های عمومی این چیزها نیست. بدون شک طالبان و عوامل نفوذی شان در تلاش هستند تا با راه اندازی این چنین حرکت ها مردم و حکومت را مصروف نگهدارند تا برنامه های خود را با خیال راحت تر عملی نمایند. اولویت مردم بغلان انتقال مرکز این ولایت نیست بلکه تامین امنیت و مبارزه جدی با تروریزم و افراطیت است. حکومت و مسوولان امنیتی باید امنیت بغلان و سرکوب طالبان را در دند غوری جدی بگیرند، چراکه امنیت هشت ولایت شمالی وابسته به امنیت این ولایت است.

با تاسف با شاهکاری آقای گلاب منگل وزیر سرحدات اقوام و قبایل، طالبان فرصتی خوبی برای تجهیز، جابجایی و تمویل یافته بود تا خود را برای جنگ های آینده آمده کنند. این کار خدمتی بزرگی به طالبان بود که بدون عملیات نیروهای امنیتی به راحتی امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود را فراهم کرده اند. در همین حال حکومت بجای فرستادن هیئت برای بررسی انتقال مرکز ولایت بغلان باید نیروهای امنیتی را به اندازه کافی تجهیز و تمویل کند. آنان را برای مبارزه با تهدیدات احتمالی از هر نظر آماده و عیار سازند. چراکه امنیت ولایت بغلان شاهرک امنیت ولایات شمالی و شمال شرقی است.

اگر مرکز ولایت بغلان به بغلان مرکزی انتقال یابد، زمینه سقوط این ولایت به راحتی برای طالبان فراهم شده و کلید امنیت شمال در اختیار آنان قرار می گیرد. ناامنی در ولایت های همجوار بغلان بیشتر از این افزایش خواهد یافت و این ولایت تبدل به بزرگترین پایگاه طالبان خواهد شد. در صورت عملی شدن این کار به معنی حمایت و تقویت آشکار طالبان و تروریزم است.

About admin

Check Also

Sarmaghala

بررسی سرمقاله های امروز روزنامه های کابل

۳/۱۱/۱۳۹۴ روزنامه اطلاعات روز؛ امنیت رسانه مهم‌تر از امنیت کارمندان نیست نویسنده این مقاله می …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *