پنج شنبه ۹ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سرمقاله / کوردسمن: امریکا همزمان با کمک‌های نظامی، شرایطی را هم بالای ساختارهای سیاسی افغانستان وضع کند.

کوردسمن: امریکا همزمان با کمک‌های نظامی، شرایطی را هم بالای ساختارهای سیاسی افغانستان وضع کند.

انتونی کوردسمن عضو مرکز مطالعات ستراتیژیک و بین المللی ایالات متحده در مقالۀ تحت نام “جنگ افغانستان: شکل دهی دوبارۀ ستراتیژی امریکا و جستجوی راه های پیروزی”، نوشته است که واشنگتن باید با جدیت بیشتر ستراتیژی خود در افغانستان را بازنگری کند.
این چهره که به عنوان یک تحلیلگر برجسته در ایالات متحده مطرح است. در پیوند به جنگ افغانستان به ایالات متحده امریکا پیشنهادهای دارد. کوردسمن با انتقاد از قانون‌گذاران کانگرس ایالات متحده متحده، چگونگی شیوه مصرف کشورشان در افغانستان و نظارت از آن را ناکام خوانده، گفت که نیاز است تا ایالات متحده ستراتیژیش در افغانستان را با جدیت بیشتر بازنگری کند.
کوردسمن با اشاره به تصمیم بارک اوباما برای حفظ بیشتر از ۸ هزار سرباز امریکایی در افغانستان ، معتقد است که واشنگتن به عوض تمرکز روی جدول زمانی و شمار سربازانش در افغانستان تمرکز اصلی‌اش را به واقعیت‌های عینی این کشور نموده تا در مواجهه با آن بتواند به پیروزی برسد.
انتونی کوردسمن در مقاله اش که در نشریه انترنتی مرکز مطالعات ستراتیژیک و بین المللی ایالات متحده نشر شده می‌نویسد، حکومت امریکا به ستراتیژی نیاز دارد که توسط آن بتواند حمایت دوامدار کانگرس و مردم را جلب کند.
نکته مهم در مقاله انتونی کوردسمن انتقاد از ساختارهای سیاسی و فساد آور در افغانستان است. او باور دارد، ایالات متحده امریکا زمانی که در بخش نظامی از افغانستان حمایت می‌کند، باید شرایطی را هم بالای ساختارهای سیاسی افغانستان وضع کند؛ ساختارهای که افغانستان را شبیه یک کشور فاسد و ناکام ساخته‌اند.
انتونی کوردسمن می نویسد. نیاز نیست ایالات متحده برای ملت سازی در افغانستان ماموریت انجام ناپذیر را در پیش گیرد. ایالات متحده می‌تواند کمک‌های نظامی و ملکی خود را مشروط به دست آوردهای حکومت افغانستان سازد و اطمینان حاصل کند که این حکومت در جنگ پیروز می‌شود و به مردم افغانستان خدمت می‌کند. به باور انتونی کوردسمن، گام نخست مبارزه با فساد و رسیدن به توافق سیاسی است که منتج به ایجاد حکومت کارا شده و همزمان باید اصلاحات اقتصادی در افغانستان نیز عملی شود.
انتونی کوردسمن پیشنهاد کرده می‌نویسد اگر ایالات متحده امریکا آماده‌ است که در سال ۲۰۱۷ گام‌های موثر در افغانستان برداشته شود از همین حالا باید در باره راه‌ها و برنامه‌های آن فکر کند

Print Friendly

همچنان ببینید

از کشتار جمعی کابل تا حادثۀ مشکوک قندهار

حوادث کابل و قندهار، هلمند و ننگرهار مایۀ تأثر عمیق است. در حملات دو روز …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *