جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / بررسی سرمقاله های امروز کابل

بررسی سرمقاله های امروز کابل

روزنامه هشت صبح؛ گامی به جلو
هشت صبح با استناد به سخنان آقای دانش می نویسد: براساس طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس کلمه افغان همچنان در هویت قومی شهروندان درج خواهد شد، در صورتیکه پارلمان کشور این طرح را تایید کند، روند توزیع تذکره های الکترونیکی آغاز می شود که این کار یک گامی مهم به جلو است اما اگر ارگ و سپیدار به توافقی رسیده باشند یا برسند؟
به باور هشت صبح: بدون توزیع تذکره های الکترونیکی انتخابات آینده پارلمانی و شورای ولسوالی ها، شفاف نخواهد بود، مردم به نهادهای انتخاباتی اعتماد نمی کند. به این خاطر لازم است که سران حکومت روند اصلاحات را سرعت ببخشند. اگر حکومت تا پنج ماه دیگر افکار عمومی را در باره اصلاحات سیاسی، انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی ها مطمین نشوند با مشکلات جدی مواجه می شود؟ رهبران حکومت باید گام های عملی و سریع را برای آوردن اصلاحات انتخاباتی، توزیع تذکره های الکترونیکی و برگزاری انتخابات پارلمانی بردارند، تا هم برنامه مخالفان خنثی شود هم افکار عمومی باورمند به نظام.
روزنامه هشدار میدهد: درست است که جامعه جهانی از نظام سیاسی حاکم حمایت می کند اما اگر سران حکومت وحدت ملی به تهعدات شان عمل نکنند، با مشکلات زیاد رو به رو می گردد اما اگر اصلاحات لازم اعمال شود، مشروعیت حکومت تقویت شده در موقف قوی تر قرار می گیرد. به این دلیل سران حکومت باید تمام توان شان را به خرج داده و اجازه ندهند که کشور وارد کشمکش های بی حاصل سیاسی شود.Sarmaghala4
روزنامه اطلاعات روز؛ماده‌ی فتنه‌انگیز
این روزنامه به نقل از آقای سرور دانش می نگارد: براساس طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس و ماده ششم آن مفاهیمی چون ملت و قوم در متن قانون و صفحه اول تذکره گنجانیده می شود. اگر پارلمان کشور این طرح را تایید کند، روند توزیع تذکره های الکترونیکی آغاز خواهد شد تا این مشکلات خاتمه یابد. هرچند قانون ثبت احوال نفوس قبلآ توسط پارلمان تصویب و رییس جمهور توشیح کرده بود اما به دلیل اختلافات زیاد کار توزیع آن شروع نشد، حکومت هم این موضوع را جدی نگرفت؟
به باور روزنامه: به دلیل بی توجهی حکومت، اختلافات روی توزیع تذکره های الکترونیکی و بحث واژه افغان به مسایل قومی دامن زد تا روند توزیع تذکره های الکترونیکی متوقف شد، هزینه های گزاف از سوی نهادهای بین المللی در این راستا به مصرف رسید، نیروهای انسانی آموزش دیده اخراج شدند، تمویل کنندگان این پروسه کمک های خود را قطع کردند و این فرصت مهم از دست رفت که می توانست زمینه را برای برگزاری انتخابات سالم پارلمانی و برگزاری لوی جرگه تعدیل قانون اساسی فراهم کند.
اطلاعات روز در اخیر تاکید دارد اگر طرح تعدیل قانون ثبت احوال نفوس تصویب شود بعد از آن حکومت این قانون را تطبیق کند و پارلمان کشور هم از اجرای درست آن نظارت دقیق نماید، این بن بست بزرگ می شکند و همچنان برای اولین بار نفوس کشور مشخص می شود، زمینه جعل و تقلب از بین میرود، بخش کلان از نگرانی های عمومی در مورد شفافیت انتخابات حل می گردد. حکومت نیز برای تطبیق برنامه های توسعوی فرصت بهتر می یابد اما نباید فراموش کرد که هنوزهم زمینه های مداخلات سیاسی برای منحرف کردن این پروسه وجود دارد ولی مهم جدیت حکومت است؟

روزنامه آرمان ملی؛ به تروریستان فرصت حملات تهاجمی داده نشود
به نوشته روزنامه؛ نیروهای امنیتی کشور در سال گذشته عملیات پاکسازی را در ولایت بغلان به ویژه دندغوری موفقانه انجام داده اند که در نهایت منجر به تصفیه دندغوری و دندشهاب الدین شد اما حالا شنیده می شود که طالبان دوباره حملات تهاجمی و پیش روی خود را در این مناطق آغاز کرده اند تا ساحات استراتژیک این ولایت را تصرف کنند.
به باور آرمان ملی نباید فراموش کرد که بغلان دروازه شمال کشور است که وضعیت آن بالای ولایت های شمالی تاثیر فوق العاده دارد. به این خاطر طالبان می کوشند تا دامنه جنگ را در شمال گسترش دهند. به طور مثال گفته می شود که طالبان در فصل جنگی امسال تلاش دارند تا برعلاوه شماری از ولسوالی ها ولایت های کندز، سمنگان و تخار را تحت کنترل خود بگیرند. بنابراین اگر ناامنی و حضور طالبان در شمال بیشتر شود، وضعیت امنیتی جنوب و جنوب غرب نیز وخیم تر خواهد شد.
روزنامه آرمان ملی تاکید دارد که حکومت باید از حالا تدابیری لازم را اتخاذ کند و دستور عملیات تصفیوی و سرکوب گرایانه به نیروهای امنیتی بدهد تا مانع نفوذ بیشتر طالبان در شمال کشور شود به قول معروف علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد.
روزنامه جامعه باز؛ تذکره الکترونیک و کشمکش برسر نام‌ها
جامعه باز نیز در باره طرح تعدیل قانون ثبت احوال نقوس پرداخته است که بعد از جنجال ها و کشمکش های فراوان در مورد توزیع تذکره الکترونیک حالا دیده می شود که ظاهرآ این بن بست می شکند آن هم با این توافق که کلمه افغان و هم قوم شهروندان در تذکره شان درج شود، این کار واقع بینانه است. از طرف هم، این پروژه یکی از مهمترین برنامه های اصلاحی است که زمینه هرگونه سوء استفاده، تقلب و جعل کاری را از بین می برد.
براساس این نوشته، به دلیل که آمار رسمی از میزان نفوس شهروندان کشور معلوم نیست، هر قوم آمارهای عجیب و غریب را ارایه می کند و براساس آن سهمیه خود را از حکومت در بخش های گوناگون مطالبه می نماید. با این حساب با توزیع تذکره های الکترونیکی واقعیت موضوع روشن می شود، برای اولین بار نفوس شهروندان مشخص می گردد و در ضمن بسیاری از مسایل حل خواهد شد، زمینه های فساد از ناحیه تذکره های کاغذی از بین میرود. و گذشته از آن علت این همه اختلاف بر سر ذکر نام قوم در تذکره به توزیع قدرت و امکانات دولت بر می گردد چراکه توزیع قدرت و ثروت در افغانستان بر مبنای قوم صورت می گیرد.
جامعه باز در اخیر می نویسد: سیاست ورزی مستبدانه و اشتباه پیامدهای این چنینی دارد اما در هر صورت افغانستان باید از این مرحله بگذرد به این خاطر لازم است که، با موضوع قوم و ملت برخورد واقع بینانه شود، ساختارهای تمامیت خواهانه و مستبدانه از بین برود، کارگزاران قدرت دست از جاه طلبی بی شمار بردارند، منابع و امکانات دولت و قدرت بر اساس قانون مدیریت شود. در ضمن در این روند ملی و مهم حکومت نباید حق هیچ قومی را نادیده بگیرد، اقلیت ها (سیک، پشه یی و گوجر) نیز شامل قانون ثبت احوال نفوس شود.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *