جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سیاست / مرگ ملا منصور و پیامدهای آن

مرگ ملا منصور و پیامدهای آن

 

 

به‌ادامه رسوايى‌هاى پاكستان بابت كشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده در يكى از شهرك‌هاى نظامى آن‌كشور و پنهان نگه‌داشتن مرگ ملامحمد عمر رهبر گروه طالبان به‌مدت ٢ سال و نيز کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر جديد طالبان از سوى هواپيماهای بدون سرنشين ايالات متحده امريکا در نزديكى مرز میان افغانستان و پاکستان، همزمان با دور تازه یی از گفتگوهاى چهارجانبه صلح، پاكستان‌را در آستانه‌ی يك رسوايى ديگرى قرار داده است.

حمله هوایی اخیر امریکا در خاک پاکستان که منجر به‌کشته شدن ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان، در حالی انجام صورت گرفته که کنگره ایالات متحده امریکا با تصویب لایحه‌یی کمک‌های این کشور را مشروط به‌انجام عملیات نظامی پاکستان در برابر شبکه‌های تروریستی به‌ویژه شبکۀ حقانی کرده است.

پیش از این در محافل سیاسی امریکا، پاکستان تحت فشار فزاینده‌ای قرار داشت تا در چهارچوب گفتگوهای چهارجانبه طالبان را وارد میز مذکراه با حکومت افغانستان نمایند، زیرا این باور همواره وجود داشته‌است که پاکستان در تعهداتش در امر مبارزه با شبکه‌های تروریستی صادق نیست. گفتگوهای چهارجانبه صلح که قرار بود دور بعدی آن در اسلام آباد دایر گردد به‌بنبست مواجه شد و طالبان فرصت آن‌را یافتند تا حکومت افغانستان را به لحاظ امنیتی به چالش بکشانند. آنان با راه‌اندازی جنگ‌های بهاری که به آن عملیات «عمری » نام گذاشته بودند، به‌گزینه صلح با حکومت افغانستان دست رد زدند که البته نیرو های امنیتی افغانستان توانستند با وارد کردن تلفات سنگین طالبان را از رسیدن به‌اهداف نظامی کوتاه مدت شان باز بدارند.imgres

ادعای پاکستانی‌ها مبنی بر این که آنان قادر اند رهبران طالبان را به‌پای میز مذاکره حاضر نمایند، فریبی بیش نبود. کشته شدن ملا اختر محمد منصور در خاک پاکستان یک‌بار دیگر ثابت ساخت که پاکستان محل امنی برای فعالیت‌های تخریبی و تروریستی در خاک افغانستان است.

واکنش رهبران حکومت وحدت ملی

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان، بابیان این که ملا منصور “مانع” گفتگوهای صلح افغانستان بود گفته است که  مرگ ملا اختر محمد منصور به‌طالبانی که تا هنوز از جنگ و خشونت دست نکشیده اند، فرصت و زمینۀ ترک جنگ و مخاصمه را فراهم خواهد کرد. داکتر عبدالله در نشست هفته گی شورای وزیران افغانستان گفت: ” در صورت تایید خبر مرگ او تغییر بزرگی در وضعیت طالبان و ضربه‌ای بر بدنۀ عملیاتی آنان است.”

ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته است: “او (ملا اختر منصور) با پناه گرفتن در خاک بیگانه همچنان به تزویر، کتمان حقایق، کشتار مردم بیگناه، ترور، وحشت، قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از پیشرفت و توسعه افغانستان دست می‌زد و در تداوم جنگ لجوجانه تاکید می‌کرد.”

در یک بیانه پنتاگون گفته شده است که ملا منصور مسئول حملات گسترده اخیر در کابل و دیگر نقاط افغانستان می باشد و از زمان مرگ ملا محمد عمر طالبان به‌رهبری ملا منصور، حملات بسیاری را انجام داده که منجر به‌مرگ هزارن‌نفر از شهروندان ملکی و نظامی افعانستان در کنار نظامیان آمریکایی و سایر سربازان ائتلاف در این کشور شده است.

ضرورت وارد نمودن فشارهای بیشتر بر پاکستان

با توجه به‌لایحه جدید کانگرس ایلات متحده امریکا مبنی بر مشروط سازی کمک‌های این کشور به‌انجام عملیات نظامی پاکستان علیه شبکه‌های تروریستی و نیز کشته شدن ملا اختر محمد منصور در خاک پاکستان، اکنون لازم است تا حکومت افغانستان فشارها را در محافل بین‌المللی بر پاکستان بیشتر نماید و در چارچوب مذاکرات چهارجانبه از نفوذ کشورهای قدرتمند منطقه؛مانند: چین و ایالات متحده امریکا پاکستان را به‌تمکین در برابر خواست‌های افغانستان وادار نماید.

ضرورت اولویت بخشی به گزینه جنگ علیه طالبان

با آنکه خبر کشته شدن ملا اختر محمد منصور تایید شده و دور نمای تازه‌یی برای گفتگوهای صلح به‌وجود آمده‌است، اما هنوز روشن نیست که پاکستان پس از این اتفاقات در صدد راه اندازی چه‌نوع بازی دیگری برخواهد آمد، نیاز است تا حکومت افغانستان از یک‌طرف خود را به‌صورت جدی آماده پیکار و سرکوب دشمن در سراسر کشور نماید؛ چون صلح بدون جلوگیری زمینه تحرکات و محدود ساختن ساحات مانورهای نظامی طالبان در مساحت افغانستان امکان پذیر نیست و از جانب دیگر با پی‌گیری مجدانۀ گفتگوهای چهارجانبه‌ی صلح اقداماتی را روی‌دست گیرد تا مجال فعالیت‌های تخریبی بیرونی دشمن را از بین ببرد. جلب حمایت‌های مردمی از حکومت و نیروهای امنیتی در امر پیکار با هراس‌‌افگنان یگانه راه برای محدود ساختن فعالیت‌های بیرونی است. از سوی دیگر تلاش برای از بین بردن زمینه های پرورش تفکرات تندروانه و طالبانی در ساختارهای اجتماعی کشور نیز از الزامیت‌های این حرکت تازه پس از مرگ یکی دیگر از سردسته های بزرگ طالبان شمرده میشود.

کنشکا محجوب

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

ویژه‌گی‌های یک نامزد ایده‌آل

دو روز نخست مبارزات انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ در آرامش نسبی سپری شد، حال و هوای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *