شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / گشایش تالار مولانای بلخ

گشایش تالار مولانای بلخ

 

کانون اصلاحات روز یک‌شنبه، ۱۳ حمل سال روان تالار مولانا را با حضور شماری از مقام ها و مسوولان حکومتی، فعالان مدنی و سیاسی، فرهنگیان، استادان دانشگاه و خبرنگاران کشور افتتاح کرد.

در این مراسم، پس از تلاوت آیات از کلام الله مجید داکتر مجیب الرحمان رحیمی رییس امور رسانه ها و سخنگوی ریاست اجراییه، در پیوند با جایگاه رفیع مولانا جلال الدین محمد بلخی و دلیل نام‌گزاری تالار صحبت کرده و کارکرد های یک ساله کانون را به معرفی گرفت.

آقای رحیمی، کانون اصلاحات را مرجع فعالیت های فکری و فرهنگی عنوان کرد که در راستای راه اندازی و تقویت گفتمان وحدت ملی و پاسخگویی به پرسش‌ها و خواست‌های نسل نو کشور در یک سال گذشته گام های موثری برداشته است.17690351_120332000100404046_1012309868_n (1)

سپس داکتر مصطفی مستور مشاور ارشد و نمایندۀ ویژۀ ریاست اجراییه، گشایش تالار مولانا را یک گام مهم و ارزنده خوانده، نقش کانون اصلاحات را در توسعۀ اندیشه و سمت‌دهی تفکر اصلاحی جامعه مؤثر دانست.

آقای مستور گفت: طی یک سال کانون اصلاحات در جهت تأمین وحدت ملی، روشن‌گری، روشن‌سازی اذهان عامه در پیوند به وقایع و روند های سیاسی و فرهنگی و جلوگیری از تحریف واقعیت ها گام های مهم برداشته است. آقای مستور با تاکید بر تنش زدایی و جلوگیری از تقابل های منفی در رویکرد های سیاسی، گفت که پاسداری از ارزش های جهاد و مقاومت مردم افغانستان از مهم ترین وظایف نسل امروز است که نسل های بعدی نیز در این راستا گام‌های عملی بردارد.

ضمنا آقای مستور ابرار امیدواری کرد که کانون اصلاحات به محل طرح و پیشبرد گفتمان های کلان تبدیل شود و زمینه را برای ارایۀ دیدگاه ها و عقاید مختلف فراهم شود، هر فرد بتواند دیدگاه‌ خویش را در پیوند به انتخابات، شناس‌نامۀ الکترونیک، نوعیت نظام و دیگر موضوعات چالش برانگیز آزادانه ابراز بدارند.

آقای عبدالقهار عابد رئیس دفتر مقام ریاست اجرایی ج.ا.ا گشایش تالار مولانا را برای اعضای کانون اصلاحات تبریک گفت  و این اقدام را گامی ارزنده در راستای غنامندی فکر و فرهنگ در جامعه دانست.

آقای عابد با بیان شاخصه ها و مبنای های مفهومی فرهنگ، نقش کانون اصلاحات و دیگر نهاد‌های مشابه آن را در راستای اعتلای فرهنگی و نهادینه سازی ارزش های بشری در کشور مهم ارزیابی کرد.

رییس دفتر رییس اجراییه کشور گفت: ” نهاد های فکری – فرهنگی مانند کانون اصلاحات در جامعه آسیب دیده افعانستان جایگاه ویژه دارد و این کانون از بدو تأسیس تا اکنون قدم های اساسی را جهت گسترش و همگانی سازی گفتمان اصلاحات در کشور برداشته است”.

آقای عابد اذغان داشتند: عصر کنونی، عصر انفجار اطلاعات است که جوانان کشور از این فرصت باید استفادۀ بهینه کنند. کانون اصلاحات تا کنون توانسته است در فراهم‌آوری این فرصت نقش مفید ایفا کند.

آقای عابد ابراز امیدواری کرد که با وجود تمام مشکلات در آینده کانون نیز بتواند در این گردونه مؤفقانه پیش برود.

شالیزی دیدار مشاور امور صلح و مجاهدین در ریاست اجراییه دیگر سخنران این مراسم بود.

آقای دیدار، افتتاح تالار مولانا را گامی بسوی پیشرفت خواند و از مسؤولین کانون اصلاحات جهت نام‌گزاری تالار این کانون ابراز امتنان  کردند.
آقای دیدار گفت: “پس از تاسیس کانون اصلاحات ما شاهد فعالیت‌ها و اصلاحات چشم گیری در عرصه‌های مختلف بوده‌ایم. کشور ما در مرحلۀ حساس قرار دارد، نهادها و فعالان مدنی مسوولیت دارند تا برای ذهنیت سازی، خلق روایت‌ها و مهار دشمن در کنار حکومت خویش قرار گیرند.

آقای دیدار تاکید کرد که فعالیت های فکری – فرهنگی و آگاهی دهی در پیوند با مسایل اجتماعی باید به روستا های کشور نیز راه پیدا کند تا آسیب هایی که فراراه ثبات و امنیت کشور در محلات وجود دارد، کاهش یابد.

آقای محمد ناطقی رئیس کمسیون نظارت بر تطبیق توافق‌نامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی، کارکردهای یک ساله کانون اصلاحات را ارزنده خواند، گفتند: “من در بسا برنامه های کانون حضور داشته‌ام و نیک می‌دانم که کانون با عالمی از مشکلات چه کارهای ارزشمندی انجام داده است”.

او افزود: “جا دارد از پیش‌نهادات ده‌گانۀ کانون اصلاحات در جهت تطبیق توافق‌نامۀ سیاسی حکومت وحدت ملی به نیکی یاد کنم و بی‌گمان چنین نهادها می‌تواند ما را در راستای آوردن صلح، نهادینه کردن اصلاحات و شکستن انحصار قدرت در کشور کمک کند”. 17690547_1416621851692346_1218993214_nاو با تشریح نوعیت نظام های سیاسی (ریاستی، پارلمانی و نظام نیمه ریاستی) اضافه کردند، در انتخابات سال ۱۳۹۳، دو مورد (ایجاد حکومت وحدت ملی  و دور اندیشی رهبران تیم اصلاحات و همگرایی) سبب شد تا کشور وقایع تلخ گذشته را دو باره تجربه نکند و شیرازۀ نظام از هم نپاشد.

رییس کمیسیون نظارت بر تطبیق توافق نامه سیاسی، بحران انتخاباتی ۱۳۹۳ را زادۀ انحصار قدرت دانسته و نظام ریاستی را طی ۱۵ سال گذشته یک نظام ناکام قلم‌داد کرده گفتند، تجربه نشان داده است که نظام نظام صدارتی می‌تواند حلال مشکلات امروز مردم و کشور باشد.

“سخت‌گیری و تعصب خامی است

تا جنینی کار خون‌آشامی است”

آقای ناطقی با خوانش این بیت حضرت مولانا، به نکوهش تعصب، تنگ نظری و برتری طلبی های رایج در کشور ما پرداخته گفت که ما باید زمینه ها و ظرفیت های همدیگرپذیری و زیست مسالمت آمیز را در سرزمین مان بیش تر از پیش تقویت کنیم.

آقای فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در این مراسم گفت: “کانون اصلاحات با انگیزۀ بلند و نیرومند، کار های ارزنده و قابل قدر انجام داده است. ایشان آقای دکتر رحیمی را یکی از شخصیت های علمی و سرمایه های اکادمیک کشور خوانده خاطر نشان کرد که “همیشه در پیشاپیش حرکت‌های اصلاحی دنیا یک کانون فکری وجود داشته است که نمونه های در سراسر دینا می توان به وضوح مشاهده کرد، امید است کانون اصلاحات بتواند با پویایی و کارآیی هرچه بیشتر در راستای پیشبرد گفتمان اصلاحات در کشور ما عمل کند.

آقای سانچارکی مشکل کشور را فقر فکر و فقر اندیشه قلم‌داد کردند و این نوع فقر را به مراتب خطرناک‌تر از فقر اقتصادی دانستنه از کانون اصلاحات خواست تا در زمینه های ترجمه و انتشار آثار و نوشته های بیرونیان در پیوند با افغانستان نیز دست یازیده در زمینۀ اصلاح روایت های کلان و مسلط و ایجاد باورمندی میان مردم کشور تلاش بیشتر بخرج بدهند. هم‌چنان ایشان نیز بر فراهم سازی بستر ارایه‌ای افکار متضاد و متقابل در پیوند با مسایل کلان کشوری در کانون اصلاحات تاکید کرد.

آقای آصف آشنا فعال سیاسی- مدنی، نام‌گذاری تالار را به نام مولانای بلخ ستایش کرده افزود: در روزگاری که همه چیز رنگ و بوی  سیاسی به خود گرفته است توجه کردن به کارهای فکری- فرهنگی و بستر های گرانسنگ تمدنی تاریخی از سوی کانون اصلاحات قابل ستایش است.

آقای آشنا با اشاره به فراموشی و انزوای سیاست فرهنگی طی  ۱۵ سال گذشته گفت که ما تا فرهنگ را نسازیم، سیاست را درست کرده نمی‌توانیم.

آقای اشنا گفت:  تا چند روز دیگر سومین سالگرد انتخابات ۹۳ فرا می‌رسد که در آن انتخابات از قطع انگشت گرفته تا تمامی قهرمانی های مردم ثبت تاریخ شده است و باید از آن روز نکوداشت صورت گیرد و مقام ریاست اجرایی کشور طی سخنرانی در این روز مردم را در متن تحولات سیاسی کشور قرار دهد.

او در پایان سخنانش با اشاره به تصاویر و تابلوی های مشاهیر سیاست،17792767_1416621628359035_2093254881_n فرهنگ و ادب کشور در تالار مولانا افزود:” در و دیوار کانون اصلاحات نشان از هم‌گرایی دارد و سعی می‌کند فاصله‌ها را از میان برداد. کانون اصلاحات در حالی‌به موضوع های ارزشی می‌پردازد که همین اکنون در گوشه و کنار کابل، دفاتری برای ترور افکار و اشخاص ایجاد شده و فاصله‌ها میان اقوام را بیشتر می‌سازند”.

در پایان مجلس آقای حشمت رادفر مشاور امور رسانه‌یی ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی به جمع‌بندی برنامه پرداخت و سپس تقدیرنامه‌های که برای شماری از اعضای کانون اصلاحات در نظر گرفته شده بود توسط برخی بزرگان حاضر در مجلس تفویض گردیده و محفل بادعاییه از سوی مولوی عبدالعزیز شرافت مشاور امور دینی ریاست اجراییه پایان یافت.

مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعر، عارف و اندیش‌مند بزرگ جهان در سال ۶۰۴ هجری قمری در بلخ زاده شد. افکار این اندیش‌مند در شرق به ویژه کشور های حوزۀ زبان فارسی از قرن‌ها به اینسو تأثیر عمیقی بر زندگی و فکر مردم داشته است. مولانا در یک دهۀ گذشته به سرعت در جهان غرب هم‌چنان مشهور شد بطوری‌که ترجمۀ کتاب او در امریکا به بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین کتاب سال تبدیل شد. ترجمۀ کولمن بارکس در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵۰۰ هزار نسخه در امریکا فروش داشت. یونسکو، بخش فرهنگی سازمان ملل سال ۲۰۰۷ را سال جهانی مولانا نامیده است.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *