سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / حمله کننده انتحاری در بگرام قبلاً به پروسه صلح پیوسته بود

حمله کننده انتحاری در بگرام قبلاً به پروسه صلح پیوسته بود

هویت فرد انتحاری که روز شنبه در داخل پایگاه نظامی امریکایی‌ها در بگرام با عث کشته شدن چهار امریکایی و و مجرحیت ۱۶ تن دیگر گردید، شناسایی شده است.
مقام‌های محلی در ولایت پروان افغانستان گفته اند بمبگذار انتحاری ، سال‌ها قبل به پروسه صلح پیوسته بود.
حاجی عبدالشکور قدوسی، ولسوال بگرام به خبرگزاری آلمانی «دی پی ای» گفته که فرد مهاجم قاری عنایت الله نام دارد و باشنده قریه لغمانی ولسوالی بگرام ولایت پروان است. این فرد در سال ۲۰۰۸ به روند صلح پیوسته بود.a5b51fa8-3037-4789-a57e-01a960352665
به گفته قدوسی، این بمبگذار انتحاری در نزدیکی سالون غذاخوری در داخل پایگاه امریکایی‌ها بمب خود را منفجر کرد. در این انفجار دو سرباز و دو قراردادی امریکایی کشته شدند و ۱۶ پرسونل نیروهای امریکایی و یک قراردادی پولندی زخمی گردیدند.
قدوسی گفت که اطلاع ندارد چه زمانی قاری عنایت الله به حیث کارگر در پایگاه نظامی بگرام استخدام شده بود، «اما او در این پایگاه نظامی کار می‌کرد.»
محمد زمان مموزی، یک مقام پولیس پروان گفت که نیروهای امنیتی خانه فرد مهاجم را تلاشی کرده و پس از یافتن یک تفنگچه، پدر و پسر عموی او را بازداشت کرده اند. او افزود که بستگان این بمبگذار زیر تحقیق قرار دارند.
پایگاه هوایی بگرام بزرگ‌ترین پایگاه نظامی امریکایی‌ها در افغانستان است.
اشتون کارتر، وزیر دفاع ایالات متحده امریکا گفته است: «من به کسانی که این حمله را انجام دادند یک پیام ساده دارم: ما از ماموریت خود برای حمایت از وطن خود و کمک به افغانستان برای تامین آینده‌اش دست بر نمی‌داریم.»

کارتر گفت که تدابیر امنیتی در پایگاه بگرام بهبود می‌یابد: «حفاظت از نیروها برای ما همیشه در افغانستان یک اولویت بوده است و ما در مورد این حادثه غمبار تحقیق می‌کنیم تا ببینیم که آیا اقدامی برای بهبود تدابیر امنیتی نیاز است»
جنرال نیکلسون ، فرمانده نیروهای حمایت قاطع در افغانستان در واکنش به این حمله با ابراز همدردی به خانواده‌هایی که دوستان و عزیزان شان را از دست داده‌اند، بر ادامه همکاری و کمک به افغانستان تاکید کرده است.
پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا این اولین حمله‌ مرگباری است که در پایگاه نظامی امریکایی در افغانستان اتقاق افتاده است؛ حمله یی که مسئولیت آنرا طالبان به عهده گرفته است.

Print Friendly

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *