پنج شنبه ۹ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / برخی از سناتوران طرح تازۀ شناس‌نامه‌های الکترونیکی را خلاف قانون اساسی‌ میدانند

برخی از سناتوران طرح تازۀ شناس‌نامه‌های الکترونیکی را خلاف قانون اساسی‌ میدانند

دیروز شنبه مورخ ۱۶ اسد ۱۳۹۵ شماری از نمایندگان مجلس سنا در یک نشست خبری در کابل طرح پیشنهادی ریاست اجرایی برای توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی را خلاف قانون اساسی کشور عنوان کردند.
آنان با استناد از فقرۀ دومِ مادۀ چهارم قانون اساسی کشور خواهان درج کلمۀ افغان در شناس‌نامه‌های جدید هستند. این سناتوران می‌گویند که طرح پیشنهادی ریاست اجرایی را که رییس جمهور نیز با آن موافقت کرده است، قبول ندارند.
پس از شکل‌گیری حکومت وحدت ملی محمد اشرف غنی رییس جمهور، در آغازین روزهای کاری اش قانون ثبت و احوال نفوس را که از سوی نمایندگان هردو مجلس به تصویب رسیده بود، توشیح نمود. خوشبینی‌های زیادی برای مردم افغانستان دست داد که بلاخره مردم افغانستان صاحب شناسنامه‌های معیاریی خواهند شد که در کارآمدی نظام و و شفافیت دوره‌های بعدی انتخابات موثر تمام خواهد شد.
متاسفانه تعدادی از افراد مغرض با جوسازی‌ها و اجنداهای تفوق‌طلبانه شان این روند مهم و ملی را به گرگان گرفتند و مانع توزیع شناسنامه‌های برقی شدند. این موضوع باعث سروصداها و اعتراضاتی در سطح کشور شد. آنان خواهان توزیع هرچه عاجل توزیع شناسنامه‌های برقی به اساس قانون توشیح شده‌یی رییس جمهور شدند. در قانون اساسی کشور این مساله واضیح است هر قانونی که بعد از تصویب پارلمان به توشیح رییس جمهور برسد،13873247_1347671655248602_2757498323242068951_n هرگونه تغییری در قانون توشیح شده، قانون اساسی کشور را نقص می کند. با آن هم رهبران حکومت وحدت ملی به دلیل اینکه قانون اساسی کشور نقص نشود، طرحی را روی دست گرفتند که به اصل قانون توشیح شده صدمه‌یی وارد نشود.

مجیب‌الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرایی در مصاحبه اش با سلام وطندار گفته است: این طرح خلاف قانون نیست و تنها راهِ پایان‌دادن به تنش‌هایی‌ست که به دلیل درج کلمۀ قوم در شناس‌نامه‌های الکترونیکی به وجود آمده بود. او گفت: رییس جمهور و حامیان مالی دولت افغانستان طرح تازۀ توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی را پذیرفته ‌اند و متن بالای شناس‌نامه‌ها «کارت تابعیت جمهوری اسلامی افغانستان» نوشته شده و دیگر نیازی نیست کلمۀ افغان درج شود.
حکومت وحدت ملی در روزهای نخست کاری‌اش تصمیم به توزیع شناس‌نامه‌های الکترونیکی گرفت، اما این روند جنجالی شد و شماری از شهروندان و فعالان مدنی در پیوند به درج کلمۀ افغان در شناس‌نامه‌ها اعتراض کردند. به باور آنان، موجودیت نام افغانستان در بالای شناس‌نامه‌ها بیانگر این موضوع است که این شناس‌نامه مربوط به شهروندان افغانستان می‌باشد و به‌جای ذکر کلمۀ افغان باید نام اقوام درج شود.
در طرح پیشنهادی ریاست اجرایی، در کنار شناس‌نامه‌های الکترونیکی یک برگۀ معلوماتی دیگری نیز توزیع می‌‌شود که تمام مشخصات شهروندان در آن درج است که ریاست جمهوری با آن موافقت کرده است.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *