جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سرمقاله / جامعه مدنی در گرو انتخاب سوژه‌های ستون پنجم

جامعه مدنی در گرو انتخاب سوژه‌های ستون پنجم

چندی پیش در ولایت غور نزدیک به ۳۰ تن از افراد عادی به شکل وحشایانه‌یی توسط دهشت‌افگنان به شهادت رسیدند که خشم مردم را برافروخت قبل برآن شهر کندز برای بار دوم به دستان طالبان سقوط کرده بود و به هزاران تن از مردم ملکی و بیگناه مجبور به ترک شهر شدند و به ولایت های دیگر مهاجر شدند. تنها واکنش جدیی که نشان داده شد مردم بودند و از فعالان جامعه مدنی هیچ خبری ملموسی دیده نشد؛ انتظار می‌رفت که فعالان جامعه مدنی از خود واکنش به موقع نشان می‌دادند. عجیب می‌نماید دیرزو شماری از فعالا مدنی که خود را اعضای گروه کاری مشترک جامعه مدنی افغانستان می دانند به بهانه‌یی حملات هوایی نیروهای امنیتی افغانستان و ناتو که بالای مواضع جنگجویان گروه ترویسیتی طالبان در شب پنچشنبه گذشته که در آنجا مصروف سازماندهی و برنامه‌ریزی، کشانیدن جنگ به شهر کندز بودند، نشست خبری دایر می‌کنند که گویا غیر نظامیان در این حمله هوایی کشته شده‌اند و خواهان پیگری و بازخواست عاملان این قضیه شده اند؛ غیر نظامیانی که گفته‌ می‌شود مربوط خانواده‌های این جنگجویان طالب بودند.

نکته که پرسش برانگیز است این است که در یک چنین روزی مورخ ۱۴ عقرب ۱۳۹۵ حادثه غم‌انگیز دگری در ولایت فاریاب اتفاق افتاد و بر اثر اصابت راکت به یک محفل عروسی بیش از ۲۰ افراد ملکی کشته و زخمی شده هیچ نوع واکنش و بازتاب رسانه‌یی نسبت به آن صورت نمی‌گیرد و نهادها و فعلان مدنی سوژه نشست خبری شان را روی حمله هوایی نیروهای افغانستان و ناتو که به اساس معلومات صورت گرفته است و در آن حمله خانواده های دشمن که به عنوان سپری انسانی از سوی طالبان استفاده شده است متمرکز ساخته و به دنبال سوژه های اند که دست ستون پنجم در داخل نظام را از پشت بسته اند.

مقامات مسول اصل ماجرای حمله هوایی نیروهای افغانستان و ناتو را در کندز اینگونه بیان نموده اند.

راپورهای های کشفی بسیار دقیق از منابع مختلف وجود داشت که حکایت از حمله گسترده ملا سلام والی خود خوانده طالبان بالای شهر کندز میکرد و به همین منظور تعدادی از تروریستان را از ولایات همجوار و ولسوالی های کندز فرا خوانده بود.

بنا نیروهای امنیتی وظیفه داشتند که پلان عملیاتی دشمن را مختل و به دشمن ضربه وارد کنند.

در شب حادثه دو عملیات خاص شبانه پلان و اجرا گردید. عملیات اول در قریه بدین بای در شرق شهر کندز بود در نتیجه این چهار تروریست بازداشت می‌گردد. عملیات دوم در قریه بزقندهاری بود هدف عملیات ازبین بردن یکی از سوق و اداره تکتیکی دشمن در ساحه که خانه های قاری ضیا الرحمن متقی معاون ملا منصور مسوول نظامی طالبان و منزل قاری احمد یار قوماندان تروریستان در قریه متذکره بود نظر به راپورهای کشفی تعدادی از طالبان رسیده از ولسوالی رستاق ولایت تخار همراه با طالبان ولسوالی های امام صاحب و دشت ارچی در خانه های این دو تروریست گرد هم آمده بودند و نظر به پلان عملیاتی ملا سلام عملیات دشمن در قسمت‌های شرق و شمال‌شرق شهر از همین جا رهبری میشود.

قطعه خاص اردوی ملی افغانستان در تشریک مساعی و هماهنگی با همکاران بین المللی ماموریت قاطع عملیاتی را راه اندازی نموده و به مجرد رسیدن به ساحه قریه را محاصره میکنند و نظر به پلان تیم تلاشی به کار خود شروع میکند که متاسفانه در یکی از کوچه های نزدیک بالای کوماندو آتش سلاح های با سبک و سنگین انداخت می‌شود که از اثر آن به تعداد ۳ نفر شهید و ۷ نفر دیگر زخمی و ۲ تن از همکار های ما کشته و ۲ نفر دیگر شان در همین کوچه زخمی میشوند.

پس بخاطر تخلیه اجساد و زخمی ها از کوچه درخواست ضربه هوایی صورت میگیرد که فقط سه خانه ای که از آن بالای پرسونل انداخت می‌شود مورد حمله قرار میگیرد این خانه ها هم مربوط به قاری ضیا الرحمن متقی ، قاری احمد یار و قاری بلال میباشد.

در نتیجه در خانه متقی خودش با ۳ تن از طالبان ولسوالی رستاق تخار ،قاری جمال یکتن از سرگروپان دشمن و ۱۰ تن از طالبان ولسوالی امام صاحب همراه با تعداد از اعضای فامیل‌ش که شامل ۴ تن از فرزندانش ۲ خانمش مادر و پدرش با تعدادی از کودکانش کشته می‌شوند فقط یک طفل خورد سال از جمع فامیل متقی باقی می ماند.

در منزل قاری احمد یار نیز خودش همراه با تعداد از تروریستان که از ولسوالی دشت ارچی بخاطر حمله به شهرکندز آمده بودند و تعداد از اعضای فامیلش کشته میشوند.

خانه سوم هم مربوط به قاری بلال بوده که خود با تعدادی از تروریستان مهمان بخاطر حمله به شهر و اعضای فامیلش کشته میشوند.

 

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

از کشتار جمعی کابل تا حادثۀ مشکوک قندهار

حوادث کابل و قندهار، هلمند و ننگرهار مایۀ تأثر عمیق است. در حملات دو روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *