جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سرمقاله / رمضان خونینی را سپری کردیم!

رمضان خونینی را سپری کردیم!

با آن‌که حکومت افغانستان و برخی از نهاد‌ها خواهان قطع حملات از طرف‌های درگیر در ماه رمضان شده بودند، ولی گروه‌های ترویستی به این خواسته‌ها توجه نکردند و به شدت حملات‌شان در مناطقی از کشور افزودند. افغانستان امسال ماه رمضان خونینی را پشت سرگذاشت. طالبان در مسیر شاه‌‌راه شمال و جنوب کشور به گروگان‌گیری مسافران پرداختند، تعدادی از این گروگان‌ها متاسفانه از سوی این گروه به شهادت رسیدند.
طالبان با راه‌اندازی حملات تروریستی و انتحاری در جریان این ماه، قساوت و بی‌رحمی‌شان ‌را نسبت به هر زمان دیگری به نمایش گذاشتند. ماین جاسازی شده در یک وسیله نقلیه در چوک مرکزی ولسوالی کشم ولایت بدخشان، از مردم بی‌گناه آنجا قربانی گرفت. در این حمله خونین ۹ نفر کشته و ۳۵ تن دگر زخمی شدند. در پایتخت کشور چهارده تن از شهروندان نیپالی و یک شهروند داخلی در یک حمله انتحاری در جاده پل‌‌چرخی جان خود را از دست دادند و در یک انفجار دیگر در چهل ستون کابل عطاوالله فیضانی، عضو شورای ولایتی و سه تن دیگر زخم برداشتند. طالبان در آخرین مورد، روز پنجشنبه تاریخ ۱۰ سرطان، کاروانی از موترهای دانشجویان اکادمی پولیس میدان وردک را که جهت سپری نمودن روزهای رخصتی عید به کابل می‌آمدند، مورد هدف قرار دادند. این حملۀ تروریستی که بیش از۳۳ شهید و ۷۹ زخمی برجا گذاشته است؛ یکی از خونین ترین حملات تروریستی در سال جاری به شمار می‌آید. حملاتی‌ که نفرت مردم را در برابر ترویستان ( طالب و داعش و القاعده) بیشتر نموده و نیز انتقاد‌هایی را متوجه مقامات امنیتی حکومت وحدت ملی نسب به آنچه که بی توجهی در نحوه انتقال دانشجویان نظامی، به‌صورت دسته‌جمعی گفته شده، ساخته است.
در جریان این ماه و در درگیری‌‌های میان نیروهای امنیتی و داعشیان در هفته گذشته در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار تلفات سنگینی به داعشیان وارده شده است و نزدیک ۲۵۰ تن از گروه تروریسیتی کشته شده اند. در یک مورد دیگر به تاریخ ۹ سرطان نیروهای امنیتی کشور در والسوالی کامدیش ولایت نورستان با راه‌اندازی حملات هوایی و زمینی‌شان، توانستند تلفات سنگینی را بر گروه طالبان وارد کردند. در این حمله ۷۳ تن طالب کشته و ۲۶ تن دیگر شان زخم برداشتند.
با این حال، افغانستان رمضان خونیینی را سپری کرد. مردم خواهان مبارزه جدی علیه گروهای ترویستی (طالب، داعش و القاعده ) هستند. انتظار می رود که سال جاری سال سرکوب این گروه‌ها باشد.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

از کشتار جمعی کابل تا حادثۀ مشکوک قندهار

حوادث کابل و قندهار، هلمند و ننگرهار مایۀ تأثر عمیق است. در حملات دو روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *