جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سرمقاله / بیگانه ستیز‌ی‌ های عوام فریبانه

بیگانه ستیز‌ی‌ های عوام فریبانه

حامد کرزی که روزگاری از حمایت قاطع بیرونی‌ها برخوردار بود، این روزها پیوسته تلاش می‌کند که خود را یک شخصیت ملی و مستقل در اذهان عامه جا زده و از تمامی بدبختی‌هایی که در دوران زمام‌داری‌اش اتفاق افتاده خود را تبرئه نماید. وی روز پنج‌شنبه مورخ ۲۶ حمل ۱۳۹۵ در مجلسی در کابل، تمامی تقصیر اتفاقات گذشته را به گردن خارجی‌ها انداخت و از امریکایی‌ها به عنوان عامل اصلی آن اتفاقات به ویژه بحران انتخابات ریاست جمهوری ( سال ۱۳۹۳ ) یاد کرد.
حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان، کسی است که تا نیمه‌ دوم دوران ریاست جمهوری‌اش از روابط خوبی با امریکا برخوردار بود. در زمانی که امریکایی‌ها به عراق حمله کردند کرزی در یک کنفرانس خبری به صراحت نگرانی خود را از حمله به عراق ابراز کرد و در پیامی از رئیس جمهور بوش خواست که گر به عراق حمله می کنید لطفا افغانستان از محراق توجه تان بیرون نشود.
در آن زمان حامد کرزی را یک گروپ ویژه امریکایی محافظت می‌کرد و روابط بسیار نزدیکی با امریکایی‌ها و رئیس جمهور جورج‌بوش داشت؛ اما در پایان زمام‌داری‌اش روابطش با دولت امریکا به ویژه در دروره ریاست جمهوری بارک اوباما به حد قابل ملاحظه‌ای تیره شد.
آقای کرزی در مجلس روز پنج‌شنبه گفت که در پایان حکومتش تلاشش این بود تا هرچه زودتر انتخابات برگزار گردد و حکومت را به رییس جمهور جدید بسپارد که این کار را مطابق قانون اساسی افغانستان انجام داد. به باور وی اگر قدرت را به رییس جمهور جدید نمی‌سپرد در حقیقت برنامۀ خارجی‌ها را عملی کرده بود و حالا وضعیت افغانستان گونۀ دیگری بود.
حامد کرزی با بیان اینکه وی می‌دانست که “بازی بیرونی چی است” نخواسته است در پروسه انتخابات مداخله‌ای داشته باشد. وی مدعی است که در این بازی بیرونی، دو هدف دنبال می شد، اول این که انتخابات، خراب شود و مرا بدنام کنند که کار خود را کردند و دوم این‌که می‌خواستند حالتی را در افغانستان ایجاد کنند که اوضاع، طبق میل امریکا باشد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳، کمیسیون انتخابات، متهم به تقلب گسترده ای شد. در بحبوحه انتخابات، نوار صوتی‌ای نشر شد که نشان می‌داد ضیاءالحق امرخیل، رییس دبیرخانه کمیسیون در امر سازماندهی تقلبات با برخی از مقامات حکومتی گفتگو می‌کند. تقلب گسترده در انتخابات باعث شد که کشور به لبه بحران قرار گرفت و رهبران هر دو تیم انتخاباتی برای بیرون شدن از بحران و انتقال صلح آمیز قدرت از حامد کرزی به حکومت جدید، تن به یک راه حل سیاسی دادند و طی توافق‌‌نامه سیاسی حکومت وحدت ملی شکل گرفت. با انتقال حکومت از حامد کرزی به رهبران حکومت وحدت ملی، کشور در وضعیت شکننده‌ای به لحاظ امنیتی، اقتصادی و سیاسی قرار گرفت. کاهش کمک‌های مالی دنیا و خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان از عوامل مهم این وضعیت خاص شمرده می‌شود.
با توجه به این نکات، مردم از دوره حکومت ۱۴ ساله حامد کرزی به شدت انتقاد می‌کنند. به همین دلیل، در صفحات اجتماعی واکنش‌ها در برابر اظهارات آقای کرزی خیلی تند بود و تمامی نابسامانی های امروزی را مربوط به ندانم‌کاری‌های دوران زعامت وی می‌دانند.
حامد کرزی کسی است که پول‌های زیادی از سفارت ایران و سفارت‌های خارجی دریافت می کرده است. از نظر کارشناسان، این شیوه‌ دریافت پول که از طریق ریاست دفتر ریاست جمهوری صورت می‌گرفت، اصلاً خلاف روحیه ملی و قانون اساسی کشور گفته شده است.
یکی از انتقادهای مردم از حامد کرزی این است که او طالبان را که اجندای کشتن مردم افغانستان در دستور کارشان است برادر خواند و هزارها زندانی طالب را که عملاً در میدان‌‌های نبرد گرفتار شده بودند از بند رها کرد. مردم، حامد کرزی را را عامل جابه‌جایی طالبان در شمال افغانستان می‌دانند. رابرت‌گیتس، وزیر دفاع امریکا، در کتاب خود از جابه‌جایی طالبان در شمال توسط حامد کرزی پرده برداشته است.
حامد کرزی کسی است که عملیات‌های شبانه را بالای طالبان متوقف کرد تا طالبان آزادانه فعالیت های تخریبی‌شان را سر و سامان دهند. وی‌ برخی از مقامات امنیتی کشور را که علیه طالبان می رزمیدند متهم به نسل‌کشی کرد و جنگ علیه طالبان را روایت قومی داد. مردم بدین باور اند که این عوامل، با عث قوت گرفتن دوباره طالبان در کشور شد. داستان روستای زرغون شهر ولسوالی محمد‌آغه ولایت لوگر، مرکز آموزش‌های هراس‌افگنی طالبان که از آن‌جا حمله‌های‌شان را بر لوگر و پایتخت کشور طرح‌ریزی می‌کردند، بسیار تکان‌دهنده بود. این پایگاه که بسیار مستحکم ساخته شده بود و زیرزمینی‌ها و مکان‌های امنی برای استفاده تخریبی طالبان بود و امنیت پایتخت و سایر مناطق اطراف را به کام شهروندان تلخ کرده بود، درست پس از ۹ سال که دیگر حامد کرزی مسؤولیت رهبری این کشور را به عهده نداشت، در آغازین روزهای حکومت وحدت ملی نابود شد.
با این حال حامد کرزی معتقد است که اگر امریکایی بخواهند صلح در افغانستان به زودی برقرار می شود. آیا این ادعاها خنده‌آور و کمیک نیست؟

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

از کشتار جمعی کابل تا حادثۀ مشکوک قندهار

حوادث کابل و قندهار، هلمند و ننگرهار مایۀ تأثر عمیق است. در حملات دو روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *