چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / اقتصاد / تولید برق با گاز شبرغان

تولید برق با گاز شبرغان

داکتر عبدالله : دولت با تمام نیرو از سکتور خصوصی حمایت میکند

برای اولین بار بخش خصوصی افغانستان در حوزه تولید انرژی سرمایه گزاری بزرگی را انجام می دهد!
قرارداد ۵۰ میگاوات برق میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت خصوصی غضنفر گروپ با حضور دکتور عبدالله عبدالله رئیس اجراییه دولت وحدت ملی در کاخ سپیدار ابه امضا رسید.
علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب افغانستان در این برنامه گفت که برای اولین بار بخش خصوصی افغانستان سرمایه گذاری بزرگی را در حوزه تولید انرژی به ظرفیت ۵۰ میگاوات برق انجام می‌دهد؛ برقی که از گاز شبرغان به دست خواهد آمد و تا دوسال آینده در اختیار وزارت انرژی افغانستان قرار خواهد گرفت. او گفت که این پروژه نتیجه کار مشترک هفت ارگان بوده است و این موضوع بیانگر هماهنگی جدی میان نهاد های خصوصی و دولتی می باشد. در این پروژه، وزارت معادن و پترولیم، شرکت برشنا، آی اف پی از بانک جهانی، و شرکت افغان گروپ حضور دارند.
آقای عثمانی از نتیجه نشست دبی در مورد پلان خودکفایی انرژی افغانستان که این هفته برگزار شده بود نیز یاد آور شد و گفت که این طرح مورد توجه حامیان مالی خارجی افغانستان قرار گرفته است. او همچنان در این نشست از شروع کارهای بخش دوم و سوم بند کجکی در آینده‌ نزدیک نیز خبر داد.
دکتور عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در این نشست گفت که ابتکار تولید برق از طریق گاز نوعی نوآوری است و تاکید کرد که حمایت از بخش خصوصی و رفتن به خودکفایی از برنامه حکومت وحدت ملی افغانستان می باشد. او گفت: سکتور خصوصی ماشین اصلی رشد و توسعه بود ه و دولت متعهد است از فعالیت های قانونی سکتور خصوصی حمایت کامل نماید.
پروژه گازی حدود ۷۵ میلیون دالر سرمایه‌گذاری شده که حدود ۲۰ درصد آن توسط «IFC » طور قرضه به غضنفر گروپ پرداخت خواهد شد و بقیه آن توسط این شرکت سرمایه‌گذاری شده است.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

بازگشایی نخستین کارخانۀ سمنت افغانستان پس از ۲۰ سال

کارخانه تولید سمنت جبل سراج پس از ۲۰ سال رکود، روز سه شنبه ۱۷ حمل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *