جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / بدون کتگوری / معرفی و نقد کتاب: پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی

معرفی و نقد کتاب: پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی

امروز (چهارشنبه، ۶ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی)
کانون اصلاحات به‌روز چهارشنبه، ۶ سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی، محفل”رونمایی و نقد کتاب پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی” را برگزار کرد.
وحید الله پاییز عضو کانون اصلاحات ضمن گردانندگی این برنامه به معرفی کانون اصلاحات پرداخته ولایت پروان را از تأثیرگزارترین ولایت های کشور در تحولات سیاسی کشور عنوان نمود.
در این برنامه که به گردانندگی اقای وحید پاییز مسوول بخش روابط عامۀ کانون اصلاحات برگزار شد، ابعاد مختلف متن و محتوای این کتاب از سوی سخنرانان مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت.
در آغاز این برنامه، اجمل دانش، یکتن از اعضای کانون اصلاحات، این کتاب را به معرفی گرفته گفت که کتاب ” پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی” در سه بخش تدوین شده که عبارت است از، ۱) معرفی سابقه و جایگاه پروان در تاریخ حوزه تمدنی اریانا، خراسان بزرگ و افغانستان امروز، ۲) شناسنامه های شخصیت های تاریخی و مذهبی، شمالی و ۳) معرفی شخصیت های فرهنگی و چهره های تاثیرگزار پروان، کاپیسا، پنجشیر و کوهدامن.
به گفتۀ اقای دانش، این کتاب در ۴۳۶ صفحه در قطع و صحافت زیبا چاپ شده و حاوی معلومات مفید در پیوند با تاریخ و شخصیت های شمالی میباشد.
عمر احمد پروانی استاد دانشگاه، نوشته و چاپ این کتاب را کار بزرگی برای ولایت پروان عنوان کرده آنرا شناس‌نامه‌یی برای یک خطۀ جغرافیایی خواند. او افزود “ما برای بلوغ فرهنگی و سیاسی و برای هویت جمعی، نیاز به یک قرأت تازه از تاریخ جمعی مان داریم که این کتاب از اولین سند هایی از این دست است که در مورد شمالی تدوین یافته است.”
آقای پروانی در ادامه به نقد مواردی از مسایل مطرح شده در کتاب پرداخته، عدم تسلسل در وقایع تاریخی، نداشتن ملاک های لازم در بررسی شخصیت ها و مشکلات ویرایشی و تایپی را از نواقص کتاب عنوان کرده اینکه در این کتاب به جزئیات تمام بخش های ولایت پروان اعم از جغرافیایی، فرهنگی و سیاسی آن پرداخته شده است را از محسنات کتاب برشمرد.
حشمت رادفر مشاور امور رسانه‌یی ریاست اجرائیه ج.ا.ا از زحمات نویسنده با توجه به محدودیت هایی که نویسنده به آن روبرو بوده است، ستایش کرده گفت “تدوین، تولید متن و ترتیب یک کتاب در حدود ۴۳۰ صفحه در پیوند با یک حوزه فرهنگی و جغرافیایی کار بسا ارزش‌مند است.”
آقای رادفر در ادامه با اشاره به اهمیت نقد چنین اثر هایی عدم جانب‌داری نویسنده در روایت محتوا بدور از سیاه و سفید نمایی های ایدیولوژیک چهاردهه گذشته در نگاه و کارکرد نویسنده را ستوده، بخش معرفی شخصیت ها در کتاب را از مهم‌ترین بخش های آن خوانده افزود: “این بخش کمک می‌کند تا خوانندگان بدانند که در پروان و شمالی شخصیت های بزرگی از نحله ها و طیف های مختلف سیاسی، فرهنگی و حتا ایدیولوژیک، داشته است”.
رادفر، نثر بکار برده شده در این کتاب را اندکی با ادبیات گفتاری و نوشتاری رایج در فضای فرهنگی کشور متفاوت عنوان کرد اما از کاربرد بیش از حد واژگان عربی در متن کتاب کتاب انتقاد کرد.
مشاور رییس اجراییه کشور، از حضور کمرنگ زنان در بخش معرفی شخصیت های شمالی نیز ابزار نارضایتی کرد اما گفت که این مساله ممکن است به ذهنیت مردسالار حاکم بر فضای فرهنگی شمالی از گذشته تا اکنون ارتباط داشته باشد.
سپس آقای صادق حیدری نویسندۀ کتاب “پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی” آغاز به صحبت کرده گفت، از آنجایی که ولایت پروان را پایتخت دورۀ کوشانیان بوده و حوزه شمالی در طول تاریخ مرجع تحولات بزرگ در حوزه تمدنی آریانا و خرسان بزرگ بوده و در تاریخ معاصر افغانستان نیز نقش برجسته یی در تحولات سیاسی کشور داشته، به تدوین و تالیف این اثر همت گماشته است.
آقای حیدری به جعل سیستماتیک واقعیت های تاریخی کشور از سوی حاکمیت های گذشته اشاره کرده با ذکر مثالی از نقش شجاع الدولۀ غوربندی در روند به قدرت رسیدن امان الله خان گفت که در این کتاب اسناد، مدارک و معلوماتی گرد آوری شده که صحت این مدعا را با اثبات میرساند که تاریخ نگاری در بیش از صد سال پسین در افغانستان واقع گرایانه نبوده است.
آقای حیدری ضمن توضیح بخش های کلیدی سه گانه در کتاب پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی، از نقد های وارده بر بخش هایی از آن ابراز خرسندی و شکران کرده افزود که پژوهش های وی ادامه خواهد داشت، موارد یاد شده را در چاپ مجدد این کتاب و دیگر نوشته هایی که روی دست دارد، در نشر خواهد داشت.
در پایان، داکتر محمد شیرزاد، رئیس بنیاد شیرزاد با جمع بندی صحبت های سخنرانان در پیوند با کتاب آقای حیدری به بیان به اهمیت کار های فرهنگی پرداخته گفت: “امیدواریم شاهد گسترش کار های فرهنگی در کشور باشیم که فعالیت های کانون اصلاحات در این زمینه در خور تحسین است.”
کتاب پروان در پویۀ تاریخ و معرفی شخصیت های شمالی طی سه بخش ۴۳۹ صفحه به چاپ رسیده و در شماری از کتاب فروشی های مرکز و ولایت ها قابل در دسترس علاقمندان و خوانندگان قرار دارد.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

روگشایی کتاب “مجموعۀ مقالات پوهاند میرحسین شاه”

کانون اصلاحات روز دو شنبه،۱۸ سرطان ۱۳۹۷ برنامۀ روگشایی کتاب “مجموعۀ مقالات پوهاند میرحسین شاه” …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *