جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سرمقاله / نشست وارسا، تعهدات دوجانبه

نشست وارسا، تعهدات دوجانبه

ثبات سياسى كشور از مسير اصلاحاتى مى گذرد كه رهبران حكومت وحدت ملى در توافق نامه سياسى خود را مكلف به انجام آن ساخته اند.

تعهدات سران کشورهای عضو ناتو در نشست وارسا نسبت به افغانستان چشم انداز تازه یی را برای امنیت و ثبات این کشور ترسیم کرده است.

تعهد ناتو برای پرداخت سالانه ۵ ملیارد دالر تا سال ۲۰۲۰ میلادی جهت تمویل نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان یکبار دیگر نشان داد که دنیا هنوز در کنار افغانستان ایستاده است؛ تعهداتی که مانند گذشته به برداشتن گام های مشخصی در چند عرصۀ مشخص از سوی دولت افغانستان مشروط عنوان شده است.

مبارزه پیگیر و هدفمند دولت افغانستان با فساد اداری، رعایت حقوق بشر و انجام اصلاحات انتخاباتی از بنیادی ترین خواست های جامعۀ بین المللی از دولت افغانستان اند که این امر بیانگر آن است که ثبات سياسى كشور از اهمیت ویژه یی نزد هم پیمانان بین المللی افغانستان به ويژه ايالات متحده امريكا و دیگر اعضای ناتو برخوردار است، گام هایی که مردم افغانستان نیز بی صبرانه انتظار عملی شدن آن ها از سوی دولت وحدت ملی افغانستان را میکشند.

آوردن اصلاح نظام انتخاباتی و مبارزه جدى با فساد كلان مالى از تهعدات اساسی رهبران حكومت وحدت ملى به كشورهاى كمك كننده است.

اصلاح نظام انتخاباتی و برگزای انتخابات شفاف و دموکراتیک، روند دموکراسی و ثبات سیاسی کلید خواهد زد و جلوگیری از فساد و رسیدگی به پرونده‌های فساد باعث تحکیم قانونیت در کشور خواهد شد. فساد در افغانستان زخم ناسورى هست كه به هويت اين كشور در محافل ملی و بين المللى شدیداً صدمه زده است.

داكتر عبدالله رییس اجراییه، در حاشیه نشست وارسا از جانب دولت افغانستان، تعهد جدی خویش برای آوردن اصلاحات در سطوح مختلف به ویژه مبارزه با فساد را ابراز کرده، از مبارزه جدى عليه فساد و بررسى پرونده‌هاى فسادهاى كلان مالى كه در دوره حكومت گذشته از سوى مقامات بلند رتبه حكومتى صورت گرفته است، خبر داده است.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

از کشتار جمعی کابل تا حادثۀ مشکوک قندهار

حوادث کابل و قندهار، هلمند و ننگرهار مایۀ تأثر عمیق است. در حملات دو روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *