جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / امید مشترک با همکاری کانون اصلاحات برگزار کرد

امید مشترک با همکاری کانون اصلاحات برگزار کرد

کنفرانس علمیی تحت عنوان «سیاست خارجی ایالات متحده امریکا: مقايسه‌‌ی سياست خارجى امريكا در افغانستان و پاكستان»، روز چهارشنبه ۲ حوت ۱۳۹۶، در تالار مولانای کانون اصلاحات با بررسی سیاست این کشور در رابطه به افغانستان و پاکستان به صورت مقایسوی با حضور دکتر مجیب الرحمن رحیمی،سخنگوی مقام عالی ریاست اجراییه جمهوری اسلامی افغانستان، دکتر فرامرز تمنا رییس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت امور خارجه، هیئت رهبری و اعضای سازمان امید مشترک، اعضای کانون اصلاحات و جمعی از جوانان پویا و فرهیخته برگزار شد.
این برنامه با سخنان چند از مجیب الرحمن رحیمی آغاز شد؛ آقای رحیمی به نمایندگی از کانو تشریف آوری مهمانان را خوش آمدید گفت و از حضور آقای دکتر تمنا در این نشست سپاس‌گزاری کرد. آقای رحیمی همچنان از تلاش‌های سازمان امیدمشترک برای برگزاری این نشست علمی قدردانی نمود. آقای رحیمی به صورت عموم به اهمیت برگزاری برنامه‌ها و کنفرانس‌ها علمی پرداخته و اشاراتی در جهت اهمیت و چگونگی سیاست‌های منطقه و جهان در رابطه به افغانستان داشت و ابراز امیدواری نمود که این نشست در فهم علمی سیاست خارجی امریکا در قبال افغانستان و پاکستان کمک نماید. در نهایت پیام مجیب الرحمن رحیمی به جوانان این بود که از فرصت‌های که در دست دارند برای رشد شان استفاده کننده و در بخش‌های مختلف به افزودن به آگاهی شان تلاش به خرج دهند. آقای رحیمی همچنان علاوه نمود که کانون خانه مشترک تمام جوانان و در خدمت آنان است.
در ادامه آقای عکاش دلاور، رییس اجراییه سازمان امید مشترک، در رابطه به اهمیت ظرفیت سازی و رشد فکری جوانان اشاره نموده اهداف سازمان امید مشترک را به صورت واضح برشمرد و مختصری از کارکرد های سازمان امید مشترک را یاد آور شد.
این کنفرانس با سخنرانی جامع و پربارِ داکتر فرامرز تمنا، رییس مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت امور خارجه ادامه یافت. آقای تمنی صحبت‌های خود را در این نشست با به چهار بخش تقسیم کرد و به تفصیل در باره‌ی محورهای سیاست خارجی امریکا و تغییرات و تحولات این سیاست در قبال افغانستان و پاکستان به تفصیل صحبت کرد. آقای تمنا با اشاره به نوسانات سیاست خارجی امریکا در ارتباط به افغانستان و پاکستان، چرخش سیاست خارجی امریکا را از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در افغانستان و پاکستان به بررسی و واکاوی گرفت. آقای تمنا با ذکر تغییر سیاست خارجی امریکا در مقابل پاکستان و تاثیرات آن بالای افغانستان افزود که افغانستان به عنوان هم‌پیمان اصلی امریکا، در آسیا می تواند فرصت‌های خوبی را در بخش‌های مختلف برای خود رقم زند. در ادامه آقای فرامرز عرض اندام افغانستان را به عنوان هم پیمان استراتیژیک امریکا در منطقه یکی از راه های بیرون رفت افغانستان از بحران دانست و نقش برجسته افغانستان را در سیاست خارجی امریکا یاد آورد شد. آقای تمنا گفت: “در شرایط موجود و سال های بعدی افغانستان می‌تواند در کنار ترکیه، اسراییل و هند در سیاست خارجی امریکا نقشی فراوانی داشته باشد و این فرصت طلایی به افغانستان است”.
در اخیر به منظور بحث و باز شدن بیش‌تر موضوعِ سیاست خارجی امریکا در قبال افغانستان و پاکستان بخش پرسش و پاسخ برنامه دایرگردید. اشتراک کنندگان سوالات مختلفی را مطرح ساختند و آقای تمنا به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد.

Print Friendly

همچنان ببینید

در همایش تجلیل از قانون اساسی مطرح شد: صلاحیت‌های رییس‌جمهور در قانون اساسی «وحشتناک» است

مسوولان در ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی و کمیسیون نظارت بر تطبیق توافق‌نامۀ سیاسی حکومت …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *