جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / كنفرانس ها / انگشت‌نگاری رای‌دهندگان و نظارت‌فعال پیش‌شرط‌ های کاهش تقلب در انتخابات۹۷

انگشت‌نگاری رای‌دهندگان و نظارت‌فعال پیش‌شرط‌ های کاهش تقلب در انتخابات۹۷

کانون اصلاحات روز چهار شنبه، ۱۸ میزان ۱۳۹۷ هجری خورشیدی برنامه‌یی را زیر عنوان “تأثیر روند بایومتریک بر شفافیت انتخابات و چالش های آن” در تالار مولانا برگزار کرد. در این برنامه، شماری از چهره های سیاسی، آگاهان امور انتخابات، جوانان و رسانه ها اشتراک ورزیده بودند.
برنامه با خوش‌آمدید و گردانندگی خالد نجوا مسوول برنامه های کانون اصلاحات آغاز گردیده در وهلۀ نخست، محمد ناطقی به عنوان نمایندۀ احزاب در برنامه سخن‌رانی کرد.
آقای ناطقی با یک نگاه گذرا به اشتراک کنندگان برنامه از جریان آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی آگاهی داده سپس به نقد سیستم های انتخاباتی پرداخت و تأکید کرد که سیستم SNTV بر خلاف احزاب بوده در عین زمان سبب ضایع شدن رأی مردم می‌شود.
آقای ناطقی از سیستم انتخاباتی MDR به عنوان سیستمی یاد کرد که در کنار سه خواست کمسیون اصلاحات انتخاباتی، یکی از خواسته های کمسیون بوده و مورد تائید احزاب و جریان های سیاسی نیز می‌باشد.
محمد ناطقی کمسیون انتخابات و رئیس جمهور را در خصوص اصلاح نظام انتخابات به بی‌اعتنایی متهم کرده افزود که در رابطه به پیشنهادات کمسیون اصلاحات انتخاباتی، کمسیون انتخابات کار را به دستور رئیس جمهور معطل می‌کرد و رئیس جمهوری می‌گفت که پیشنهادات از سوی کمسیون رد می‌شود.
محمد ناطقی، از تجارب کمپنی آلمانی که قرار است مسؤولیت بخش انگشت نگاری انتخابات پارلمانی ۹۷ را به عهده بگیرد به نیکی یاد کرده افزود که “با مطالعۀ ما از تجربۀ برگزاری انتخابات در عراق که این کمپنی انجام داده است، موفق بوده است و در واقع تعریف «یک شهروند، یک رأی» در خصوص کار اینها صادق می‌باشد.”
آقای ناطقی از احتمال تقلب توسط مأمورانی که در عقب دستگاه بایومتریک وظیفه دارد، به عنوان عمده‌ترین چالش یاد کرده اضافه کرد که “این سیستم را می‌شود که نیمه الکترونیکی گفت”؛ اما تأکید کرد که احزاب و جریان های سیاسی، جامعۀ مدنی، رسانه ها و ناظران کاندیدا ها اگر به نظارت بر روند برگزاری انتخابات و شمارش آرا اعم در سایت های رأی‌دهی و مرکز شمارش آرا توجه داشته باشند از چالش یاد شده نیز می‌توانیم جلوگیری کنیم.

در ادامه، آقای صدیق الله توحیدی رئیس کمیته مصوونیت خبرنگاران و معاون پیشین کمسیون اصلاحات انتخاباتی گزارشی از کار های شان در کمیسیون یادشده ارایه کرد. او گفت: “به کرات پیشنهاد کردیم که سیستم انتخابات را حزبی ساخته شرکت احزاب در انتخابات را مشروط به دموکراتیک بودن احزاب کنیم تا از یک طرف احزاب دموکرات داشته باشیم از سوی دیگر انتخابات شفاف و معیاری؛ اما این پیشنهاد را نه تیکنوکرات ها جدی گرفتند و نه سایر سیاسیون کشور.”
آقای توحیدی نیز سیستم انتخاباتی SNTV را یک سیستم ناقص خوانده گفت که “در بستۀ پیشنهادی دوم ما دو نوع سیستم های DR و MDR را پیشنهاد کردیم که بحث بایومتریک نیز در بستۀ دوم پیشنهادی ما مطرح گردیده بود.”
صدیق الله توحیدی، بر بی‌اعتنایی جریان های سیاسی به عنوان اپوزسیون انگشت انتقاد گذاشته گفت “رئیس جمهور نمی‌خواهد انتخابات شفاف برگزار شود؛ اما وظیفۀ اپوزیسیون بی‌اعتنایی نیست.” او هم‌چنان در خصوص دیتابیس رأی دهندگان افزود “در تمام دنیا نخست رأی‌دهندگان درج دیتابیس می‌شوند سپس رأی می‌دهند در حالی‌که در افغانستان جریان هایی هست که به مفهوم دیتابیس نمی‌دانند، مانند آقای حکمتیار.”
در ادامه آقای توحیدی ضعف سیستم آگاهی دهی کمیسیون به مردم و نابلدی کارمندان کمسیون را با دستگاه های بایومتریک از عمده‌ترین چالش ها فراراه سلامت انتخابات ۹۷ قلم‌داد کرده گفت “وقت کم است و فرصت حتی برای آموزش دستگاه ها نیست. بایومتریک از نظر مردم افسانه است. آگاهی مردم صفر بوده که در این حال آمار آرای باطل ما بسیار خواهد بود.” او هم‌چنان ادامه داد “آیا مرکز دیتا انتری ( بانک اطلاعاتی) توانایی تفکیک آرای اصلی و جعلی را دارد؟ در این شک نیست که استفاده از وسایل الکترونیکی شفافیت می‌آورد؛ اما در این نیز شک نیست که مردم آگاهی ندارند. برای کمسیون و کاندیدا های محترم موفقیت می‌خواهم؛ اما نگران انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری استیم.”

نویسنده: فهیم فرواک مسئول هم‌آهنگی و روابط با رسانه ها – کانون اصلاحات

Print Friendly

همچنان ببینید

53826559_2670841856265694_8396533103719350272_n

رونمایی از کتاب بنیان‌گذار کلام حنفی: زندگی‌و اندیشهٔ ابومنصور ماتُریدی

کانون اصلاحات روز چهارشنبه (۱۵حوت ۱۳۹۷) محفل رونمای کتاب “بنیان‌گذار کلام حنفی: زندگی‌و اندیشهٔ ابومنصور …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *