یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / داکتر عبدالله عبدالله: القاعده پیام شهید مسعود را زود تر از همه دریافت کرد

داکتر عبدالله عبدالله: القاعده پیام شهید مسعود را زود تر از همه دریافت کرد

امروز (۹ ثور) هم‌آیش تجلیل از پانزدهمین سال سفر تاریخی احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور به اروپا تحت عنوان: «مسعود درمبارزه با تروریزم: از خواجه بهاء الدین تا استراسبورگ، بروکسل و پاریس» از طرف کانون اصلاحات برگزار شد. در این هم‌آیش جلالت‌مآب داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائی کشور و سایر شخصیت‌های سیاسی، جهادی، فرهنگی، جوانان و صدها تن دیگر اشتراک کرده بودند.

برنامه با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و سخنان مقدماتی داکتر مجیب الرحمن رحیمی به صفت میزبان و گرداننده برنامه آغاز گردید.

داکتر مجیب الرحمان رحیمی به نمایندگی از اعضای کانون اصلاحات تشریف آوری مهمانان را خوش‌‌آمدید گفته در مورد اهمیت سفر تاریخی قهرمان ملی کشور گفت: 18198536_1450741694947028_6642611777933018501_n«سفر تاریخی، ارزش‌مند و تاثیرگذار، قهرمان ملی کشور درحالی صورت گرفت که سایه و حضور سنگین تجاوز سیاه و ننگین مثلث پاکستان٬ طالبان و تروریزم بین‌المللی٬‌ استبداد٬‌ قساوت٬‌ بی‌رحمی٬ قتل٬ کشتار٬ حبس٬ بی‌نظمی و بی‌نظامی٬ مهاجرت٬‌ کوچ‌های اجباری٬ بیجایی‌داخلی و تطبیق سیاست سوخته در سراسر این سرزمین بیداد می‌کرد. در مناطق تحت اداره این مثلث ننگین دروازه معارف و تحصیلات مسدود بود. دختران از تحصیل محروم بودند و زنان از کار و فعالیت بازداشته شدند. از بازسازی و نوسازی خبری نبود. فقر و گرسنگی بی‌داد می‌کرد. خدمات عمومی و حکومت‌داری رخت بسته بود. چور و چپاول املاک عمومی و داراهایی خصوصی سکه‌ی رایج زمان بود. ترور٬ دست‌گیری‌های غیرقانونی٬ شکنجه زندانیان٬‌ محاصره بی‌موجب مناطق و ایجاد رعب و وحشت میان ساکنان ملکی٬ ازدواج‌های اجباری٬ اعمال سیاست بی‌سابقه و ننگین جداسازی زنان از مردان و انتقال آنان به ولایت‌ها و مناطق جداگانه خلاف آموزه‌های دینی و سنن ملی کشور و توهین و تحقیر جوانان برفضای زندگی مردم سایه‌افگنده بود و زنان و مردان و جوانان کشور تاوان زنده بودن و نفس ‌کشیدن را با تحمل تازیانه و شلاق جنایتکاران قرن و تاریک اندیشان زمان در وجب وجب این سرزمین به تجربه نشسته بودند.»

آقای داکتر رحیمی افزون هم‌چنان از جهاد مردم افغانستان با فضیلت یاد کرده افزود: «افغانستانی‌که لانه جهاد و آزادی‌خواهی در ده‌های پایانی قرن بیست به دلیل ایستادن در مقابل تجاوز اتحاد شوروی به شمار می‌رفت٬ درپی این تجاوز ننگین٬‌ به لانه تروریستان و مرکز تروریزم‌ بین‌المللی تبدیل گردید و آن جایگاه رفیع و با منزلت خود را در میان ملل و نحل جهان از دست داد. تروریست‌تان کوردل و تاریک اندیش٬ جلادان خون‌آشام و ویران‌گر٬ نه تنها امنیت و صلح و آرامش کشور و مردم را از ما گرفتند که به صدور تروریزم و اندیشه‌های خشونت‌پرور  غیراسلامی و غیر انسانی خویش به دیگر کشورهای مستقل دور و نزدیک پرداختند.»

داکتر مجیب الرحمان رحیمی ادامه داد: «امروز که شانزده سال و اندی از این سفر تاریخی می‌گذرد٬  کانون اصلاحات با برگزاری نشستی تصمیم گرفت از سال‌روز این حادثه و واقعه تاریخی تجلیل نماید.”

او این تجلیل بهانه‌ای برشمرد برای نگاهی به گذشته و اهداف مقاومت ملی و ارایه‌ی چشم انداز آینده‌نگر مسیر مقاومت‌گران.

به باور آقای رحیمی تحولات شانزده سال پسین بافراز و فرودهایش در راستای تحقق آرمان‌ها و برنامه‌های همان مقاومت ملی شکل گرفت و مبارزه با تروریزم و تجاوز را برای تحقق عدالت٬‌ آزادی٬ عزت٬‌ مردم‌سالاری٬ رفاه و توسعه ادامه داد.

داکتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی کشور در صحبت‌های خویش در این هم‌آیش گفت که تجلیل از این سفر تاریخی، ما را برای رسیدن به هدف بزرگ‌داشت از قربانی‌های ملت و مرم افغانستان و صدها هزار مجاهد این سرزمین یاری می‌کند.18157487_1450741624947035_4447999071869831453_n

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در ادامۀ صحبت‌های خویش علاوه کرد که پیش‌ بینی‌های قهرمان ملی تحقق یافت و جهان به هشدارهای وی به موقع عکس‌العمل نشان نداد.

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی در سخنان خود افزود:” شهید احمدشاه مسعود در جریان سفرش به اروپا به دنیا هشدار داده بود که اگر افغانستان را در امر مبارزه با تروریزم حمایت نکنید، این پدیدۀ شوم روزی جهانی خواهد شد. زیرا این تهدید محدود به یک جغرافیای خاص نمی‌ماند.

رییس اجراییه حکومت وحدت ملی گفت: قهرمان ملی در سفرش به اروپا از خطر تروریزم به جهان هشدار داد ولی زود تر از همه پیام را القاعده دریافت کرد و دست به کار شد.

رئیس اجرائی کشور هم‌چنان بیان داشت که قهرمان ملی کشور از جامعه بین‌المللی خواست که با حمایت از جبهه مقاومت و فشار آوردن بالای کشورهای حامی تروریزم زمینه را برای صلح، حکومت موقت و انتخابات آزاد در افغانستان فراهم سازند.

به گفته او، پس از این سفر ذهنیت‌ جهانیان با واقعیت‌های عینی افغانستان آشنا شد. اما؛ در آن هنگام حمایت‌های لازم بین‌المللی از جبهه مقاومت صورت نگرفت و تروریستان با استفاده از فرصت به جنایت‌های خود ادامه دادند.

همچنان داکتر عبدالله عبدالله در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت که مردم افغانستان هیچ وقت در پی صدمه زدن به کشورهای منطقه و همسایه نبوده اما؛ از سرزمین شان در برابر هر تجاوز و مداخله دفاع خواهند کرد.

رئیس اجرائیه کشور از پیوستن و آمدن آقای حکمتیار استقبال کرده گفت: «امیدواریم که این یک نمونۀ خوب برای سایر گروه‌های جنگ طلب باشد تا دست از خشونت برداشته و در چارچوب قانون اساسی به پروسه صلحِ با عزت بپیوندند.

رئیس اجرائیۀ کشور در پایان سخنانش بر ضرورت وحدت ملی، هم‌دلی و یک‌صدایی در میان اقوام افغانستان تأکید کرد. او هم‌چنان از هم‌کاری‌های جامعه بین‌المللی در سطوح مختلف به ویژه مبارزه با تروریزم قدردانی نمود.

فرانسوا ریشیه سفیر کشور فرانسه در کابل، نتایج این سفر را در پنج محور خلاصه کرد و گفت: قهرمان ملی در جریان سفر خود به فرانسه در باره تهدید جهانی تروریزم و مبارزه بین‌المللی با آن، دموکراسی، اعتدال مذهبی و سیاسی و حقوق زنان تاکید داشت.

به گفته او، شهید احمد شاه مسعود با دیدگاه استراتژیک و ارزیابی دقیق از خطر تروریزم به اروپا پیام واضح داد. مسعود در جامعه فرانسه به عنوان یک شخصیت قهرمان و مبارز در برابر تجاوز ماندگار شده است و تعداد زیادی وی را دوست دارند.

آقای ریشیه افزود: براساس پیش‌بینی قهرمان ملی افغانستان، تروریزم به یک خطر جهانی تبدیل گردیده که فرانسوی‌ها نیز قربانی آن می‌باشتد، این مساله اتحاد و باهم بودن ما را با مردم افغانستان مهم و دایمی ساخته است.18157333_1450741828280348_8605218277061177789_n

ریشیه با بیان یکی از خاطراتش گفت از جوان فرانسوی در کابل، دلیل آمدنش را وقتی پرسیده است، پاسخ جوان فرانسوی این بوده که: «آمده‌ام تا سرزمین احمد شاه مسعود را ببینم.»

در ادامه، همایون تندر نمایندۀ مجاهدین در فرانسه، سفیر افغانستان در سویس، بروکسل و مسوول هم‌آهنگی سفر شهید احمد شاه مسعود به اروپا صحبت کرد و گفت: ضرورت مبارزه جهانی بر علیه تروریزم، خطر عمق استراتژیک و مداخلات بیرونی، احترام به حقوق بشر و مشارکت عادلانهای اقوام براساس اصل انتخابات از نکات محوری سخنان قهرمان ملی در جریان سفر به اروپا بود.

به گفته آقای تندر، شهید احمد شاه مسعود اجماع ملی و بین‌المللی را در برابر تروریزم یک ضرورت فوری و جدی عنوان کرده بود.

سپس محمد عارف نورزی از وزرای پیشین و فرماندهان جبهه مقاومت در حوزه جنوب غرب و یکی از همراهان قهرمان ملی کشور در سفر اروپا در صحبت‌های خویش خاطر نشان ساخت که شهید احمد شاه مسعود حقوق بشر و عدالت اجتماعی را در افغانستان یک اصل انکارناپذیر می‌دانست.

او افزود: قهرمان ملی به جهان هشدار داده بود که تروریزم به افغانستان محدود نمانده دیر یا زود با عبور از مرزها به اروپا و امریکا نیز خواهد رسید.

در این ويژه برنامه، سخنرانان نتایج و حاشیه‌های سفر شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور را به اروپا در ارتباط به تروریزم و خطر جهانی آن به صورت همه‌جانبه واکاوی کردند.

نشست با دعای اختتامیه محترم مولوی بیگ‌نظر بلخی مشاور ریاست اجراییه در امور دینی پایان یافت.

Print Friendly

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *