پنج شنبه ۹ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / بررسی سرمقاله‌های امروز کابل

بررسی سرمقاله‌های امروز کابل

روزنامه ماندگار؛ دور تازۀ کاریِ مجلس و چالشهای پیشِ رو
این روزنامه در باره شروع کار مجلس نمایندگان می نویسد، هرچند آنان فرصت زیادی برای کارهای بزرگ در راستای قانون گذاری و نظارت بر کارکرد حکومت ندارند اما براساس توافق صورت گرفته این نمایندگان تا هنگام برگزاری انتخابات پارلمانی همچنان مشروعیت داشته و به وظایف خود ادامه میدهند به باور این روزنامه این مجلس نسبت به مجلس پانزدهم در برابر قوه مجریه جدیت بیشتر داشته اند.
Sarmaghala4این روزنامه نگاشته است که بیشتری ها رد فرمان تقنینی را یک اشتباه جبران ناپذیر مجلس می دانند و باور دارند که این کار به دلیل زمینه سازی برای تداوم کار در یک معامله پنهانی صورت گرفته است و این تصمیمی دور از انتظار جامعه را متحیر ساخت اما حالا معلوم نیست که این بار مجلس با فرمان تقنینی برای آوردن اصلاحات انتخاباتی چه کار می کنند در حالیکه بدون اصلاحات بنیادین برگزاری انتخابات یک امر ناممکن پنداشته می شود.
به باور نویسنده در سایر عرصه ها نمایندگان مجلس دستاوردهایی خوبی دارند که می توان از افزایش کارکرد نظارتی، پاسخگویی در برابر مطالبات شهروندان، سهم فعال در تصویب قوانین و برخورد مسوولانه نسبت به بودجه دولت به عنوان موارد برازنده نام گرفت حالا هم مردم انتظار سهم فعال تر را از آنان دارند تا در برابر سیاست منفعلانه حکومت در ارتباط امنیت و سایر بخش ها موضع گیری جدی کنند، در زمینه پروسه صلح سهم بیشتر و محتاطانه اختیار کنند. همچنان تلاش کنند تا موضوع سرپرستی نهادهای امنیتی خاتمه یابند.
روزنامه هشت صبح؛ دشمن اصلی نظام طالبان هستند
این روزنامه نگاشته است، آقای غنی در شورای ملی بار دیگر جنگ افغانستان را به تروریست های بیرونی مثل القاعده، داعش و ستیزه جویان آسیای میانه ربط داد برخلاف این واقعیت که آنان در افغانستان عنصر هستند نه لشکر. در حالیکه دشمن اصلی نظام افغانستان طالبان است. اگر طالبان و حمایت پاکستان وجود نداشته باشند جنگجویان خارجی نمی توانند در هیچ روستایی افغانستان حضور داشته باشند.
هشت صبح با استناد به اعتراف سرتاج عزیز مشاور امنیت ملی پاکستان که حضور رهبران طالبان را در کشورش پذیرفته است می نویسد: اگر طالبان در کار نباشد جنگ خاموش پاکستان علیه افغانستان متوقف می شود، طالبان مشکل اصلی و تهدید کننده ثبات افغانستان می باشند. نباید این کار را هیچ کس انکار کنند. درست است که همه به دنبال صلح و راه حل سیاسی اند اما به این معنی نیست که واقعیت از دید جهان و مردم افغانستان پنهان شود. با این حال دیده می شود که سران حکومت فعلی در مسیر ناکام آقای کرزی گام میگذارند.
به باور روزنامه قباحت زدایی از طالبان و اغفال افکار عمومی در این باره هیچ کمکی را برای بیرون رفت از منازعه افغانستان نمی کند. در صورتیکه طالبان همچنان به طبل جنگ می کوبند و بر شروط خود تاکید دارند. بنابراین لازم است که سران حکومت وحدت ملی واقعیت ها را به مردم افغانستان بگویند چراکه در عصر فعلی اطلاعات اغفال مردم ناممکن است و هر نوع تلاشی در این راستا، به زیان دولتمردان تمام میشود.

روزنامه اطلاعات روز؛ خط دیورند شامل اجندای صلح با پاکستان
روزنامه اطلاعات روز نیز در باره سخنان رییس جمهور تبصره کرده است که آقای غنی بازهم ستیزه جویان خارجی را عامل جنگ جاری در افغانستان دانست و از طالبان خواست که حساب خود را با آنان مشخص کنند. او گفت برنامه صلح حکومت دو بعد دارد؛ یکی آشتی با گروه طالبان و حزب اسلامی و دیگر صلح با پاکستان و نکته مشترک میان دو طرف این است که دو کشور با احترام به حاکمیت ملی به تفاهم برسد
به باور روزنامه این سخنان رییس جمهور چند دلیل دارد: ۱- اختلافات بر سر خط دیورند ۲- پایان نشست چهار جانبه و احتمال گفتگوهای مستقیم با طالبان ۳- وزارت خارجه کشور از سفارت افغانستان در لندن خواسته بود که اسناد خط دیورند را جمع آوری کند و به این وزارت به فرستد. با این حال به نظر می رسد که موضوع دیورند یک مسئله مهم در گفتگوهای صلح با پاکستان است. موضوع که آقای کرزی در دورانش روی آن پافشار داشت که به هیچ صورت دیورند را تایید نمی کند و به این خواست پاکستان لبیک نمی گوید. در حالیکه بیشتر آگاهان مشکل اصلی و ریشه مشکلات فعلی را به منازعه در باره خط دیورند پیوند میدهند.
این روزنامه تاکید دارد که سخن گفتن از دیورند مشکل ساز است به این خاطر آقای غنی مستقیمآ از آن نام نگرفت که دیورند مشکل اصلی است و پایان جنگ میان دو کشور تفاهم در باره قلمرو و حاکمیت ملی افغانستان و پاکستان است به هر حال فهیمده می شود که دیورند جز آجندای صلح می باشد.
روزنامه آرمان ملی؛ پارلمان باید از لجنزار معامله گری ها بیرون شود
آرمان ملی در باره آغاز کار مجلس نمایندگان می نویسد: مجلس در حالی کارش را شروع کرد که یک سال از دوره قانونی شان میگذرد اما انان براساس فرمان تقنینی رییس جمهور به وظایف خود ادامه میدهند در حالیکه این کار در هیچ ماده قانون ذکر نشده است به هر حال در چنین شرایط نظارت مسوولانه نمایندگان پارلمان از کارکرد حکومت بسیار مهم پنداشته می شود اما با تاسف که آنان بیش از هر نهاد دولتی دیگر در فساد و معامله غرق اند.
به باور نویسنده برخی از وکلای پارلمان در جریان وکالت خود منافع شخصی، قومی، زبانی و مادی را بر منافع مردمی ترجیح داده اند و این موضوع موجب سلب باور عمومی شده است. در بسیار از موارد چوکی های پارلمان خالی بوده چراکه صاحبانش در سفرهای خارجی و تفریحی یا انجام کارهای شخصی مصروف بوده اند.
اما حالا مردم از نمایندگان مجلس انتظار دارند که در آخرین روزها و ماه های کاری شان نسبت به مردم و وضعیت کشور احساس مسوولیت کنند.

Print Friendly

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *