پنج شنبه ۹ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / سرمقاله / انتخابات پارلمانی؛ چشم انداز بیم و امید

انتخابات پارلمانی؛ چشم انداز بیم و امید

در حالی که در چند ماه گذشته به موازات خراب تر شدن اوضاع امنیتی در بخش هایی از کشور، اخبار مربوط به جنگ، منازعه، انفجار، انتحار و کشتار غیرنظامیان توسط گروه های شورشی، تیتر های درشت رسانه های کشور را بخود اختصاص می‌داد، از چند روز به این سو، با آغاز مبارزات انتخاباتی نامزدان انتخابات پارلمانی ۱۳۹۷ فضای سیاسی و اجتماعی کشور حال و هوای دیگرگونه یی دارد.

سر و صورت جاده ها و دیواره های شهر و روستای افغانستان با تصاویر رنگارنگ نامزدان اکثرن جوان این انتخابات اعم از مرد و زن تزیین شده، شبکه های اجتماعی از بنر ها و عکس های تبلیغاتی نامزدان و شعار های انتخاباتی آنان لبریز است، رسانه های سنتی مانند رادیو ها، تلویزیون ها و مطبوعات چاپی هم بخش زیادی از مباحث تحلیلی و خبری شان را به مسایل مربوط به انتخابات اختصاص داده اند و به این صورت افغانستان به یک روز مهم و سرنوشت ساز دیگر در یکنیم دهه گذشته که همانا انتخابات ۲۸ میزان است، نزدیک میشود.
با این حال، این خوشبینی ها به این معنا نیست که ما چالش های موجود فراراه سلامت، فراگیری و شفافیت این انتخابات و موجودیت مشکلات امنتیتی در بخش هایی از کشور را نادیده بگیریم. تقلب و سازوکار های سازمان دهی آن از مرکز تا ولایت ها برغم امیدواری هایی که آمادگی ها برای بایومتریک یا انگشت نگاری رای دهندگان در روز انتخابات ایجاد کرده است، هنوز بزرگترین چالش فراراه اعتبار و شفافیت این پروسه است.

در یکنیم دهۀ گذشته، دستکم هشت مورد انتخابات در قالب های ریاست جمهوری، پارلمان و شورا های ولایتی در افغانستان برگزار شده که در تمامی این موارد چالش ها و فرصت هایی را فرا راه دموکراسی نوپای افغانستان ایجاد کرده، در بعضی موارد ضایعات نگران کننده یی داشته اما در کل روند کند و پر از آزمون و خطای دموکراسی در افغانستان ادامه یافته و ما امروز به تعبیر رییس اجراییه کشور با دو آزمون بزرگ دیگر که همانا انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان امسال و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است رو برو میباشیم.
آنچه مهم است اینکه هیچ کشوری در هیچ گوشه یی از دنیا بصورت تصادفی و بدون طی کردن راه های دشوارگذر و پر خم و پیچ پرورش ظرفیت آزادی و برابری، به دموکراسی و مردم سالاری به مفهوم واقعی کلمه نرسیده و ما نیز بعنوان یک کشور جنگ زده، نادار، عقب مانده و در حال گذار راه و چاره یی بجز از پیمودن این راه دشوار نداریم.

مردم سالاری باید در این کشور نفس بکشد، جان تازه بگیرد، بارور تر شود، برای رسیدن به این مامول لازم است تا ما بعنوان افراد همپای آن پله های تبدیل شدن به شهروندان آگاه و بعنوان یک جامعه مسیر پر فراز و فرود ملت شدن را بپیماییم.
این روز ها در زیر سایۀ سنگین جنگ، منازعه و خشونت؛ افراطیت و عصبیت و واپس گرایی این روز ها چهرۀ غالب افغاستان نزد جهانیان شده است، اما برای تبدیل کردن این تصویر نزد جهانیان در هفده سال گذشته تلاش های زیادی صورت گرفته، قربانی های زیادی داده شده، هزاران تن از سربازان ما و همپیمانان بین المللی افغانستان در جنگ با هراس افگنی و حراست از دموکراسی جوان افغانستان جان های شان را از دست داده اند و ملیارد ها دالر از کمک های بین المللی در راستای جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به لانۀ امن هراس افگنان داخلی، منطقه یی و بین المللی هزینه شده است. آنچه مایۀ امیدواری است اینکه اگر سربازان ما در میدان های نبرد با هراس افگنان نقد جان گذاشتند، مردم ما و شهروندان آگاه این کشور نیز حتا با انگشت های بریده به پای صندوق های رای دهی رفته و آمادگی شان را برای پیشبرد روند مردم سالاری نشان داده و در موارد بیشماری تهدید و ازار و اذیت جریان های افراط گرای مخالف دموکراسی و ارزش های نوین را بجان خریده اند.

در فرجام اینکه انتخابات پارلمانی پیش رو اگرچه با چالش ها و تهدید های فزاینده یی روبروست اما یکی از طلایی ترین فرصت های افغانستان برای محک زدن توانایی های ساختاری و ظرفیت های بشری آن برای پیشبرد پروسه های دموکراتیک، دلگرمی جهان آزاد به بهبود وضعیت در این کشور و به تبع آن جلوگیری از انزوای دو بارۀ افغانستان در ساختار نظم نوین جهانی نیز است.
بنابرین لازم است تا از یک طرف با اشتراک در انتخابات سهم و نقش خود را انتخابات نمایندگان اصلح به پارلمان کشور ایفا کنیم و از جانب دیگر آنچه در توان داریم، برای سلامت، شفافیت و جامعیت و قابل قبول بودن این انتخابات برای تمامی اقشار جامعه مان بکار بگیریم. زیرا انتخابات یگانه مرجع و مسیر سهم گیری مردم در تعیین سرنوشت و زعامت سیاسی و تمثیل ارادۀ مردم از طریق نمایندگان شان در نهاد های انتخابی مانند پارلمان، شورا های ولایتی، شورا های ولسوالی ها، شهرداری ها و غیره است.
به پیش بسوی ۲۸ میزان ۱۳۹۷ خورشیدی که در آن روز به پای صندوق های رای خواهیم رفت تا نمایندگان ارحج و اصلح مان را به پارلمان کشور گزینش کنیم.

Print Friendly

همچنان ببینید

تعهد امریکا در قبال افغانستان پا برجاست!

روز گذشته ۱۹ قوس ۱۳۹۵ اشتُن کارتر وزیر دفاع ایلات متحده امریکا در یک سفر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *