سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / سرمقاله / از کشتار جمعی کابل تا حادثۀ مشکوک قندهار

از کشتار جمعی کابل تا حادثۀ مشکوک قندهار

حوادث کابل و قندهار، هلمند و ننگرهار مایۀ تأثر عمیق است. در حملات دو روز اخیر ده‌ها بی‌گناه و ستمدیده ، به خون کشانیده شدند و راه ابدیت در پیش گرفتند. ا

طالبان این بار نیز از روشی استفاده کردند که پیش از این بارها مسوولان امنیتی از آن گزیده شده‌اند. یک انتحارکننده مواد همراهش را منفجر می‌کند، مردم و نیروهای امنیتی برای رسیده‌گی به وضعیت مجروحان و جمع‌کردن اجساد به محل می‌رسند، حادثه‌ای مهیب دیگر اتفاق می‌افتد. موتر نوع کورولای مملو از مواد انفجاری، منفجر می‌شود و جوی خون جاری می‌گردد. بیشتر قربانیان کارکنان غیرنظامی دبیرخانۀ مجلس نمایندگان بودند. حادثۀ دوم هنگامی رخ داد که مردم از دور و نزدیک صحنه را تماشا می‌کردند. این حادثه یک باردیگر نشان داد که برای گروه دهشت افگن طالب کشتن مردمان بی‌گناه وسیله‌یی برای رسیدن به هدف است. طالبان با چنین حملاتی بیشتر از پیش ماهیت تروریستی و سفاک خویش را به نمایش گذاشتند آنها نشان می‌دهند که برنامه‌یی جز ویرانی و تباهی و بربادی مردم کشورندارند.

اما در کندهار، مهمانۀ خانۀ والی آماج یک انفجار قرار گرفت. والی قندهار میزبان سفیر امارات متحدۀ عربی و برخی از مقامات محلی این ولایت بود. نابهنگام انفجاری رخ می‌دهد. بر بنیاد اطلاعات رسیده، مواد انفجاری در بالون گاز مهمان خانۀ والی جاسازی شده بود. در این رویداد به شمول والی قندهار و سفیر امارات متحده عربی چندتن زخمی شده‌اند و نزدیک به ۹ تن جان باخته‌اند. قربانیان این رویداد را معاون والی، مستوفی ولایت، برادر زن حامد کرزی و شمار دیگر از مقامات محلی تشکیل می‌دهد.

طالبان مسوولیت حملۀ قندهار را بر عهده نگرفته‌اند. از پیش هم مشخص بود که امکان دسترسی به مهمترین آدرس دولتی ولایت قندهار برای آنان فراهم نیست. به همین دلیل، برخی مقامات از احتمال دست‌داشتن مقام‌های محلی دیگر در این رویداد سخن زده‌اند و حادثه را مشکوک خوانده‌اند

طبق معمول روشی که طالبان می‌خواهند با رعب و حشت ایجاد کردن در سرخط خبرها داخلی و خارجی باقی بمانند، سازمان دهی حملات انتحاری و انفجاری‌ این گروه در میان توده‌ها می‌باشد. طالبان به دلایل زیاد در میدان نبرد توانایی مقابله با نیروهای امنیتی را نداشته‌اند؛ اما در حملات انتحاری و انفجاری بارها موفق به ریختناندن خون شمار زیادی از مردم بی‌گناه و مقامات دولتی به شمول مسوولان امنیتی گردیده‌اند.

به هر رو، چنین حملاتی عزم مردم و نیروهای امنیتی افغانستان را برای مقابله با تروریستان طالب و دیگر گروه‌های مزدور و وابسته به استخبارات خارجی جزم‌تر می‌سازد.

از سوی دیگر، این حملات ثابت ساخت که طالبان اراده‌یی برای دست برداشتن از کشتار و خشونت و روی آوردن به صلح و آرامش را ندارند.

Print Friendly, PDF & Email

همچنان ببینید

تعهد امریکا در قبال افغانستان پا برجاست!

روز گذشته ۱۹ قوس ۱۳۹۵ اشتُن کارتر وزیر دفاع ایلات متحده امریکا در یک سفر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *