سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / مزین شدن جوانان به روایت آینده‌نگر٬ مردم‌سالار٬ شهروند‌محور و انسانی بنیه‌های حکومت‌داری خوب را تقویه می کند

مزین شدن جوانان به روایت آینده‌نگر٬ مردم‌سالار٬ شهروند‌محور و انسانی بنیه‌های حکومت‌داری خوب را تقویه می کند

در برنامه‌ای مشترک “کانون اصلاحات” و “سازمان اجتماعی امید مشترک افغانستان” كه روز يك‌شنبه ۲۶ جدی سال روان در دفتر کانون اصلاحات برگزار شده بود، داكتر مجيب الرحمن رحيمى، سخنگوى رياست اجراييه، اعضاى رهبرى سازمان اجتماعی اميد مشترك افغانستان٬ اعضا کانون اصلاحات و شماری از جوانان کشور اشتراک کردند. در این محفل آقای رحیمی و شماری از اعضای سازمان امید مشترک افغانستان سخنرانی نموده نقش و جایگاه جوانان را در روند حكومت‌دارى و و بِه سازی سیستم اداری حکومت صحبت کردند.16114749_1640022892680934_2174418276947885298_n

این‌نشست با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید و پخش سرودملی آغازگردید. سپس آقای على سينا سائد رييس سازمان اجتماعی اميد مشترك افغانستان درباره اهداف٬ برنامه‌ها٬ فعالیت‌ها و طرح‌هاى سازمان اميد مشترك روشنى انداخته و نقش جوانان را در روند دست یافتن به‌عدالت و تحقق شايسته‌سالارى مهم خواندند. آقای سائد گفت: كليد حل مشكلات امروزى جامعه ما به‌دست جوانان است و جوانان با همکاری، هم‌دلی و دید فراگیر ملی می‌توانند آینده روشن و درخشان خود و کشور را رقم بزنند.

در ادامه اين برنامه بانو مقدس هاشمى مسوول بانوان اين سازمان درباره نقش جوانان در حکومت‌داری خوب صحبت کرد. خانم هاشمی نقش و راه‌يابی نسل‌نو را در حکومت برای ارایه خدمات و مبارزه با فساد بنیادی خواند و از مسوولان حکومت خواست تا زمینه‌ای حضور در حکومت را برای نسل جوان فراهم سازند.

سپس عكاش دلاور معاون سازمان اميد مشترك افغانستان در باره طرحى كه سازمان اميد مشترك در زمينه راه‌يابى جوانان شايسته در حكومت تهیه کرده‌ بود صحبت کرده و ابراز امیدواری نمود که این طرح مورد حمایت حکومت وحدت ملی و مسوولان قرارگیرد.

در اخیر برنامه آقای رحیمی به سخنرانی پرداخته و حضورگرم جوانان را به‌کانون اصلاحات خیرمقدم گفته و ابراز امیدواری کرد تا چنین نشست‌های به‌صورت منظم ادامه یابد.

آقای رحیمی با اشاره به‌جایگاه و نقش موثر جوانان در آیات و روایت‌های مقدس دینی و میراث فرهنگی کشورما٬ ظهور نسلی نوی از دانش‌‌آموختگان فرهیخته در سالیان اخیر را مایه امیدواری دانسته و این پویایی را گامی  به‌سوی آینده درخشان٬ مرفه و مردم‌سالار در افغانستان خواند.

آقای رحیمی در ادامه صحبت‌های خویش برنامه‌ها و تلاش‌های اجتماعی-فرهنگی بنیاد امید مشترک ستوده و نبود احزاب سیاسی هدفمند و فراگیر در کشور را یکی از مصیبت‌های دردناک و جان‌کاه افغانستان  برشمرد.

دکتور رحیمی جوانان را به‌رهایی از شخصیت پرستی و شخصیت‌گرایی فراخوانده و از آنان خواست تا در ساختار احزاب و تشکیلات ملی٬‌ فراگیر و باورمند به مردم‌سالار به پیوندند.16114308_1640023062680917_6069473229253296483_n

آقای رحیمی در بخش دیگر از سخنان خود جوانان را به مطالعه میراث غنی فرهنگی این حوزه و در عین زمان فراگیری علوم معاصر دعوت‌کرد و براصل نقد و بازنگری افکار و اندیشه‌ها برای دست یابی به‌سیالیت فکر و اندیشه تاکید نمود.

آقای رحیمی همچنان در صحبت‌های خویش راه بیرون رفت برای‌جوانان کشور از بحران‌ها و دشواری‌های دست‌وپاگیر کنونی را شکل‌دهی ‌گفتمان و کلان روایت آینده‌نگر٬ مردم‌سالار٬ شهروند‌محور٬ انسانی٬‌ ملی استوار بر ارزش‌های اسلامی و حقوق بشری دانست. به باور آقای رحیمی جوانان به رواتی تمسک جویند که ‌ پیوند ما با گذشته را حفظ نموده و از چسپیدن مفرط به‌ تاریخ و نگاه نستالژیک برای باز تولید آن ٬‌ در امان باشد.

آقای رحیمی در صحبت‌های خویش به صراحت مفهوم حکومت‌داری خوب٬‌ شاخص‌ها و معیارهای حکومت‌داری خوب از سوی سازمان ملل و بانک‌جهانی و سازمان‌های کمک‌رسان اشاره کرده، نقش و راه‌یابی جوانان در ساختارهای حکومتی را بر ‌اساس لیاقت و شایسته‌سالاری برای تحقق حکومت‌داری خوب بنیاد و اساس آن خواند.

آقای رحیمی با استقبال از طرح سازمان اميد مشترك وعده سپرد كه طرح پيشنهادى این‌سازمان ارا به‌مقام رياست اجراييه حکومت وحدت ملی افغانستان عرضه نموده و زمينه ديدار اعضاى رهبرى اين سازمان را با رييس اجراييه کشور فراهم نماید.

در پايان اين برنامه سازمان اميد مشترك افغانستان تقدیرنامه‌ای را به آقا دكتور مجيب‌الرحمن رحيمى به‌پاس فعالیت‌های وی تقدیم کرد.

Print Friendly

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *