جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳
صفحه نخست / گزارش / کانون اصلاحات از نوروز ۱۳۹۶ تجلیل کرد

کانون اصلاحات از نوروز ۱۳۹۶ تجلیل کرد

عصر دوشنبه که مصادف به آغاز شب نوروز بود، حدود دو صد تن از فرهنگیان و فرهیختگان گرد هم جمع شدند و نوروز را گرامی داشتند. این گرامی‌داشت تحت عنوان «ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی» در تالار مولانای کانون اصلاحات برگزار گردید.
برنامه با گردانندگی خالد نجوا آغاز گردید. دکتر مجیب الرحمان رحیمی نوروز را جشن باستانی و کهن خواند و به آرزوی سال آیندهٔ عاری از حادثات ناگوار برای مردم کشور، تشریف آوری مهمانان را خیر مقدم گفت.17362373_1710732562276633_2896427633648922144_n
استاد جاوید فرهاد در مقام نخستین سخن‌‌ران از نوروز به عنوان «هویت فرهنگی ما» یاد کرده به ترتیب به نقل از منابع چون التفهیم و بحارالانوار گفت: اول حمل را آریاییان قدیم گرامی می‌داشتند و به این باور بودند که درین روز فرشته‌ها از آسمان فرود می‌آیند. بناءً مقدم شان‌را گرامی می‌داشتند. نوروز و نخستین روز ماه حمل هم‌زمان با تاج‌پوشی جمشید، نخستین پادشاه دودمان آریایی هاست. ایشان افزودند اول سال بنا به روایت‌هایی برابر به تکیه زدن حضرت علی بر مسند خلافت است که به عنوان روز عدل و دادگستری تعبیر می‌شود.
آقای فرهاد در ادامه ابیاتی از شاعران کلاسیک و معاصر به خوانش گرفته گفت: در مورد نوروز میان پرداخت های شاعران نو و کهنه تفاوت ملموموسی دریافت می‌شود که عبارت است از نگاه ستایش‌آمیز شاعران کلاسیک و پرداخت های سیاسی و اجتماعی شاعران معاصر نسبت به نوروز که ریشه در تحولات سیاسی اخیر در دهه های پسین دارد.
آقای فرهاد در ادامه هفت میوه، شمع افروزی، خانه‌تکانی، سمنک‌پزی، سبزه‌کوبی تهیهٔ ماهی و جلبی و نهال شانی را از شمار رسوم و رواج های نوروزی خواند و گرامی‌داشت از نوروز را با حافظهٔ فرهنگی پیوند زد.
سپس آقای سهیل سامانی با اجرای بخشی از داستان رستم و اسفندیار متصدی بخش شه‌نامه خوانی به سبک ده‌کده ها و روستا های کشور بود.
دکتر محيى الدین مهدی نمایندهٔ مردم در مجلس نمایندگان نیز یکی از سخن‌رانان بود که به باور ایشان نوروز یک اسطوره است. جناب آقای دکتر تشریح کرد که به اساس این اسطوره سنگی از آسمان نازل شده به زمین اصابت کرد که در نتیجه‌یی آن ۳۰۰ سال سردی و تاریکی آمد و پس از آن‌که روشنی و گرما حاکم شد، مردم جشن گرفتند و خوشی کردند و این شد نوروز. آقای دکتر مهدی تأکید کرد که نوروز هیچ پیشنهٔ دینی ندارد و این‌که می‌گویند نوروز عید مجوسیان است٬ برخلاف در کتاب مجوسیان از نوروز در هیچ جای یاد نشده است. دکتر مهدی از قول حضرت علی کرم الله وجهه نقل کرد که ایشان با تناول کردن غذای مخصوص نوروزی گفته است: تمام روز های تان نوروز باد و افزود که در صدر اسلام و دوره‌های مختلف تاریخ اسلام با نوروز برخورد نیک صورت پذیرفته است. دکتر مهدی آغاز تحول سخت‌گیرانه با نو روز را از دوران حاکمیت اورنگزیب و شکل‌گیری فتاوای سختگیرانه عالم‌گیری دانست.17426332_1710733145609908_6538914176814176386_n
در ادامه استاد محمد یعقوب یسنا با تبریکی سال نو گفت نوروز با یکی از اتهاماتی‌که مواجه است، اینست که می‌گویند: نوروز عید زردشتی هاست. آقای یسنا افزود زردشتی ها در مجموع شش جشن دارند که نوروز در شمار آن شش جشن به چشم نمی‌خورد. آقای یسنا در ادامه از رابطهٔ نوروز با طبیعت، رابطهٔ جشن ها با جهان معاصر و این‌که نوروز پیام زیست محیطی دارد افزود: از پیوندها و یادگارهای اساطیری گرامی‌داشت باید کرد.
به دنبال صحبت های استاد یسنا، مهمانان برنامه پای آهنگی نشستند که توسط آقای انیل یارزاده اجرا گردید.
سپس نوبت سخن‌رانی به آقای محمود مرهون به صفت استاد دانش‌گاه رسید. آقای مرهون ازین آغاز کردند که در روز صدها تن کشته می‌شوند حرام نیست؛ اما چنین مجلس‌های که خوشی‌آفرین است را حرام می‌خوانند. محمود مرهون گفت: «افراطیت از ما نیست و ما آریاییان از شش هزار سال به این‌سو چنین رواج های پسندیده داریم. من خرسندم که همه فارسی‌زبان اند و همه من را می‌شنوند و این یعنی که ما هم‌دیگر را می‌پذیریم و من احساس مصئونیت دارم درین‌جا. اسلام چيزى را مردود می‌داند که ضرر داشته باشد و نو روز جز نفع ضرری ندارد. او در بخش دیگر از صبحت‌های خویش گفت: نوروز از تمام مردم افغانستان است و تمام اقوام این سرزمین نو روز را تجلیل می‌کنند. آقای مرهون در پایان صحبت هایش، دکتور مجیب الرحمان رحیمی را به رسم هم‌دیگر پذیری در آغوش کشید.
دکتر صاحب‌نظر مرادی نیز در مقام یکی از سخن‌ران‌ها جشن نوروز را همزاد آدم خواند و افزود: این جشن حتی پیش از آراییان وجود داشت؛ اما در دورهٔ طوفان آریایی موجودیت نوروز بیشتر قطعی می‌شود. دکتر مردای گفت: نوروز عید مجوسی ها نیست. تعدادی آگاهانه و عده‌یی ناآگاهانه نوروز را تکفیر و تحریم می‌کنند.
بانو ترنم سعیدی و محترم عبدالقیوم ملک‌زاد به دنبال سخنان آقای دکتر مردای شعر خواندند. کیانوش رحیمی دو آهنگ اجرا نمود که مورد استقبال مهمانان قرار گرفت.
رامین مظهر، آرش بارز و آقای انیل یارزاده به ترتیب شعر و آهنگ‌های شاد و نوروزی خواندند و اجرا کردند که ایشان نیز مورد استقال و تشویق فراوان مهمانان قرار گرفتند.
و نشست فرهنگی شب تجلیل از نو روز و بهار و سال نو ۱۳۹۶۶ با صرف طعام در کانون اصلاحات پایان یافت.

Print Friendly

همچنان ببینید

به بهانۀ هفته قانون اساسی؛ از ضرورت تعدیل تا تجلیل نمادین

 نهضت گرایش به قانون اساسی در حوزه‌ی مشترک تمدنی ما، به ویژه در افغانستان تاریخ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *